Jump to content

Schmidt & Bender Zenith 3-12x50 - FD 7


gobørsa

Recommended Posts

Har idag en Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 u/lys. Jeg er egentlig fornøyd med denne kikkerten, men innbiller meg at jeg kunne i noen situasjoner hatt nytte av opplyst retikkel. Vurderer nå optikk med lys. Har sett på en Schmidt & Bender Zenith 3-12x50 - FD 7. Liker denna bla pga høy forstørrelse og objektiv dia. Liker også muligheten for å kunne slå av det opplyste retikkelet for å kunne benytte kun det fine trådkorset. Har noen erfaring med denne Schmidt & benderen? Hvordan kan denne måle seg optisk sett med Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 og Swarovski Z6i 2-12x50? Takker for evt alle innspill.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Kjøpte den kikkerten for snart ett år siden og har bare godord om den! Optisk sett er det ingenting å utsette. Har ikke prøvd noen av de andre alternativene du refererer til, men vil ikke tro den er dårligere iallefall. Kikkerten har en 11 trinns innstilling på det opplyste retikkelet noe som er ideelt hvis du jakter til alle døgnets tider. Sterkere lys på dagen og svakere på natt/skumring. Ser spesielt dette med opplyst retikkel som en fordel ved skumring og måneskinnsjakt f.eks etter rev. Det kan ofte bli litt hold etter reven og på denne tiden av døgnet er det ofte vanskeligere å se retikkelet mot den mørke konturen av reven eller andre dyr. Med S&B'n kan du regulere prikken i korset perfekt til alle lys i tillegg til at siktebilde er krystallklart. Så ikke behovet for opplyst retikkel før jeg prøvde, men er uvurderlig nå :) Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Har også en slik en, har i tillegg kompensator på min. Hadde vurdert det hvis du skal handle ny. Særlig hvis du har behov for å skyte på litt avstand. Eneste som jeg syntes er litt minus er at den er nokså tung og "klompete". De to andre du nevner er nok litt smekrere hvis det har noe å si. Optikkmessig kan jeg ikke utale meg om de andre, men jeg er i vhertfall meget fornøyd med min s&B

Link to comment
Share on other sites

...har ikke helt bestemt meg om jeg skal ha retikkel fd4 eller fd7.

 

Var usikker på det før jeg kjøpte min også. Har en S&B 1,5-6x42 også med vanlig retikkel 4 (samme som FD4 bare uten lys) så hadde egentlig lyst på det FD4, men da var det et par uker lenger leveringstid der jeg handla så det endte med at jeg valgte FD7. Skulle jeg tatt valget på nytt nå hadde jeg gått for FD7 igjen :)

 

Du veit det sikkert Sauer3006, men nevner det for andre interesserte.....forskjellen på FD4 og FD7 er at med FD4, er avstanden mellom de tjukke horisontale stolpene i retikkelet 70 cm på en avstand av 100m. På S&B sine kikkerter gjelder det uavhengig av forstørrelse (medforstørrende retikkel). Med FD7 er avstanden mellom de tjukke stolpene 140cm på 100m. Greit å vite for avstandsbedømmelse på forskjellige dyr :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i utgangspunktet også sansen for tysk retikkel 4 med grove stolper. Har dette på min Zeiss Victory Diavari 2,5-10x50 (ret 4). Men jeg føler at noe av hensikten med tysk 4 blir borte, hvis jeg i tillegg skal ha lys. Blir litt "smør på flesk" å ha tysk 4 og lys? Derfor vurderer jeg FD7 istedenfor FD4 på S&B, altså litt mer avstand mellom de tykke stolpene. Noen tanker rundt dette? Noen som vet om FD7 på S&B kan sammenliknes med retikkel 60 på en Zeiss Victory m/lys? Kjapt spørmål til, er det noen som har kjennskap til om det samtidig er mulig å bytte retikkel ved en evt ettermontering av lys på en Zeiss?

Link to comment
Share on other sites

Jeg foretrekker foreløbig ret. type tysk 4 også med lys, batteriet kan jo gå tomt. Ellers ser jeg ikke noen ulempe med grove stolper til praktisk bruk, selv om de kansje virker til å "blende" litt ved sammenligning. Hjemmesidene bør ha mål på dekningsgrad av ret. til sammenligning. For en god stund siden kjøpte jeg det siktet du lurer på, kom hjem fra butikk, og fant ut etterpå at siktet kun hadde 48 klikk tilgjengelig med komp, så jeg byttet inn til til Zeiss 2,5-10x50 m. komp som gir min. 69 klikk. Til vanlig bruk, og innrettet montasje holder 48 klikk. Ret. på Zeiss mener jeg du kan bytte på fabr. så ofte du vil, men koster nok en del.

Link to comment
Share on other sites

Ikke meninga å ødelegge tråden, men tenkte bare å vise et eksempel på avstandsmåling.

 

Eks. Rein på ca. 100 og 200 m med retikkel FD7.

 

Et reinsdyr eller en hjort måler ca 150 cm fra bakkant av låra til forkant av frambeina. Det vil si at dersom dyret står på 100 m vil det fylle avstanden mellom de tjukke horisontale stolpene i retikkelet. På 200 m vil det fylle halve avstanden. På 400 m vil det fylle 1/4 av avstanden. For å bruke denne metoden forutsetter det at du veit ca mål på det du sikter imot.

 

rein100.jpg

Rein på ca. 100 m med FD7

 

rein200.jpg

Rein på ca. 200 m med FD7

Link to comment
Share on other sites

Takk for illustrasjonen. Jeg er kjent med denne type avstandsmåling. Men det var veldig greit å få se retikkel FD7 mot en rein. Noe uvant for meg å ha såpass stor avstand mellom de tykke stolpene. Du har ikke slike bilder gjort med en FD4? Kanskje jeg burde vurdere ret FD4, slik som jeg er vant med fra zeiss`n selv om jeg skal ha lys. Takk igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen ja...

 

Nei har ikke et tilsvarende bilde for FD4....Det retikkelet på bilde var bare en etterligning som jeg har tegna i photoshop og lagt over et bilde av en rein. Men for å forestille deg FD4 kan du halvere avstanden mellom de tjukke stolpene og inn til senter. Da har du FD4, mulig FD4 har en tjukk vertikal stolpe over også....det er jeg ikke helt sikker på :)

Link to comment
Share on other sites

På denne linken http://www.versandhaus-schneider.de/pdf/absehenSB.pdf" target="_blank så skiller seg retiklene (Die FlashDot Absehen) fra överst på siden med de lengre ned under "Die FlashDot -Absehen. Zenith linie"

 

Mao så er FD 4, 7 osv... ikke de samme på Classic(og andre?) serien som på Zenith? Er de retiklene brukt i illustrasjonene, de rette da?

 

Og noen som kan forklare meg hva "LM" står for i S&B 3-12x50 LM Zenith?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei igjen.

 

Lovte å komme med en oppdatering med tanke på hva jeg endte opp med av optikk. Etter mye om og men, havnet jeg til slutt på en Zeiss Victory Diavari M/lys 2.5-10x50 med retikkel 60 (med forstørrende retikkel). Vurderte lenge Schmidt & Bender Zenith 3-12x50 - FD 7. Men fant vel ut til slutt at Jeg synes S&B ble noe klumpete, og at jeg synes egenskapene til Zeiss`n i dårlig lys var noe bedre (ikke mye) enn S&B, og at jeg klarer meg med 2,5-10 forstørring til mitt bruk. Men ingen tvil, begge siktene virker som å inneha meget gode optiske kvaliteter. Flashdoten til S&B er forresten genial. Super optikk i begge siktene! Men valget falt på Zeiss igjen.. Kikkerten har blitt montert på en Sauer 202 Outback 6,5x55. Vært å skyti inn kikkert/rifle på bane. Fornøyd så langt. Nå er det beverjakt på meg om en ukes tid, gleder meg. Takk for alle innlegg i tråden, spesiell takk til "geirandres" for illustrasjoner med tanke på retikkeler.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke ønsker lys på dagen så er jo det et vel så godt sikte ja, men jeg endte på s&b pga lyset på dagen. varipointen var da ikke kommet på markedet. Diavarien er en nettere kikkert en s&b. Er mer klompete som du sier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...