Jump to content

Retikkel på Zeiss Varipoint


HEF

Recommended Posts

Funtaz, tabellen din er gammel. Nå får du den i 0 og 60. Under er en link som virker.

 

http://www.zeiss.de/C12567A80033F8E4/ContentsWWWIntern/522798BF82F9CCC741256A61004D77B3

 

Men en vanlig Diavari Victory er bedre enn Varipoint i skumring. Den kan du også få med retikkel 60 i andre billedplan om du vil.

 

Hvorfor er den bedre enn Varipointen på skumring? Du mener en opplyst Victory Diavari går jeg ut fra.

Link to comment
Share on other sites

Fordi varipointen er konstruert med en beamsplitter, noe som må stjele lys. I tillegg gjør dette at okularhuset blir lengre, noe som kan gjøre at det blir vanskeligere å montere siktet langt nok frem. Det kan hende man trenger forlengede ringer (extention).

beamsplitteren ser du på side 22 i denne katalogen:

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Jaktkatalog_2008_NY/$File/Zeiss_JAKT_2008_2009.pdf

 

 

Denne testen underbygger også påstanden:

http://www.zeiss.se/4125680F002BA25A/EmbedTitelIntern/Vapentidningen/$File/Vapentidningen.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Victory Varipoint lotutek 3-12x56 med ret 56 bel./ill

 

Jeg forstår ikke hva du mener med beamsplitt på okularet, min ser helt lik ut som en viktory 2,5-10x50 uten lys som jeg har.

så det var bilde av et hjul på okularet på den modellen i den svenske testen, det hjulet er der ikke på min kikkert.

Ellers er 56 ret et godt alternativ hvis en jakter i dårlig lys, ikke mye som distraherer for den opplyste prikken.

Link to comment
Share on other sites

Wikipedia forklarer hva en beamsplitter er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beam_splitter

 

På side 22 i katalogen kan man se en beamsplitter i det gjennomskårne kikkertsikte.

 

min ser helt lik ut som en viktory 2,5-10x50 uten lys som jeg har.

Legger du ikke merke til at okularhuset er 13mm lengre?

 

så det var bilde av et hjul på okularet på den modellen i den svenske testen,

De tidligste modellene av Varipoint hadde beslysnigsengeten, (batteriet) montert bak på okularet, ikke på midten som de nye har. Optisk, tror jeg ikke konstruksjonen er endret vesentlig etter den testen.

 

Men for all del, En varipoint, enten 2,5-10x50 eller 3-12x56, er ikke dårlige sikter i skumring, men jeg er overbevist om at en "vanlig" Diavari Victory er enda litt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Lånte et par bilder. Det ser ut til at okularrøret er enda lenger på varipointen i forhold til diavari v, enn de 13mm totallengden på varipoint er lengre. Mellomrøret ser også ut til å være kortere.

 

varipoint2,5-10x50.jpg

diavari2,5-10x50.jpg

 

Jeg synes egentlig ar det er dårlig av Zeiss å ikke oppgi alle mål, slik nesten alle av de andre produsentene gjør.

Link to comment
Share on other sites

Amatør skrev .

 

Fordi varipointen er konstruert med en beamsplitter, noe som må stjele lys. I tillegg gjør dette at okularhuset blir lengre, noe som kan gjøre at det blir vanskeligere å montere siktet langt nok frem.

 

 

Jeg har ikke hatt noen problemer med det du beskriver her, varipointen står nå på en tikka m 65 som har veldig lang kasse, på denne børsa kan jeg ikke montere mangen av modellene til schmidt & Bender grunnet kort mellomrør uten og ha spesial montasjer, men med varipointen gikk det helt greit.

 

Jeg har både varipoint og diavari og jeg synes ikke det er noen forskjell på skumringsegenskapene, men liker best å jakte med varipointen i skumring grunnet retikkelet ikke er forstyrende når en allikevel skal bruke det opplyste rødpunktet, dette kan en også bruke på dagtid på varipointen noe som ikke funker så bra med diavarien.

 

Ellers så jeg jo at varipointen ble nr 2 i testen av alle de kikkertsiktene, så det er ikke sikkert forskjellen i skumringsegenskapene er så stor at alle er i stand til å skille dette.

Link to comment
Share on other sites

Ellers så jeg jo at varipointen ble nr 2 i testen av alle de kikkertsiktene, så det er ikke sikkert forskjellen i skumringsegenskapene er så stor at alle er i stand til å skille dette.

Jeg skrev jo at varipointen ikke er dårlig, men at en victory er bedre. Da en varipoint koster et par tusen mer enn en victory med lys, er jo dette noe å tenke på for de som tenker på å kjøpe nytt. Men for deg som allerede har en, er det selvsagt ingen grunn til å bytte.

 

Persjonlig mener jeg varipoint prinsippet hører hjemme der den ble lansert først. 1,1-4x24. Til nød 1,5-6x42. Da varipoint er designet for raske skudd på dyr i bevegelse (husk korte hold!). For Bøjakt (vaktjakt) egner det seg med større forstørring, så da mener jeg at diavari V, er et bedre valg, og da også "more for less".

 

varipointen står nå på en tikka m 65 som har veldig lang kasse, på denne børsa kan jeg ikke montere mangen av modellene til schmidt & Bender grunnet kort mellomrør uten og ha spesial montasjer, men med varipointen gikk det helt greit.

Disse Schmidt & Bender siktene er jo værstingene i sin klasse med sine ekstreme lange okularrør, men det finnes tilfeller hvor varipoint kommer for langt bak uten extention, mens en diavari V, ville ekkurat gått på. Også noe å tenke på når man skal velge seg noe nytt.

Link to comment
Share on other sites

men liker best å jakte med varipointen i skumring grunnet retikkelet ikke er forstyrende når en allikevel skal bruke det opplyste rødpunktet,

Jeg har en S&B Night and Day og den har også et lys som kan brukes om dagen. Retikkelet er likevel endel tynnere enn jeg er vant til, er dette pga det ikke skal dominere når en likevel skal bruke prikken?

Link to comment
Share on other sites

Til mannen i gata

 

Grunnen til at det er grove stolper i noen av retikkelene i et kikkertsikte er at retikkelet skal være synlig i skumring.

 

Når en bruker lyspunkt på skumringjakt, hadde en ideelt sett ikke trengt noe annent en lysprikken for å sette skuddet sikkert , men for og gjøre et kikkertsikte anvenelig på dagtid også er det tynne stolper i tillegg til lysprikken som ikke er forstyrende når en jakter i skumring, en god løsning etter min smak.

 

Lysprikken er forbausende god og bruke på dagttid også, virker som den automatisk søker seg mot bogen i jaktsituasjoner

Link to comment
Share on other sites

Amatør skrev

 

 

Persjonlig mener jeg varipoint prinsippet hører hjemme der den ble lansert først. 1,1-4x24. Til nød 1,5-6x42. Da varipoint er designet for raske skudd på dyr i bevegelse (husk korte hold!). For Bøjakt (vaktjakt) egner det seg med større forstørring, så da mener jeg at diavari V, er et bedre valg, og da også "more for less".

 

Jeg vil si at nettopp varipoint 3-12x56 er det mest opptimale valget for mangen hjortejegre, i alle fall blir nesten alle dyrene vi skyter felt på enten korte hold i skogen ("skogen har grodd fulstendig igjen over store deler av vestlandet") eller på lengre hold på bøen. :roll:

 

Varipoint retikkelet med 12 ganger forrstyrelse dekker begge deler på en utmerket måte, ikke er vekta så ekstrem heller, jeg har en schmidt & bender 3-12x42 som virker minst like stor og tung,

Mangen aktive jaktfelt skyttere sverger nettopp til punktretikkel også, så det bør dekke til det meste av jakt og skyting, men det var min mening etter å ha jaktet med begge deler. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at nettopp varipoint 3-12x56 er det mest opptimale valget for mangen hjortejegre, i alle fall blir nesten alle dyrene vi skyter felt på enten korte hold i skogen ("skogen har grodd fulstendig igjen over store deler av vestlandet") eller på lengre hold på bøen.

 

:shock: Finnes det noen som bare har ett kikkertsikte :?:

 

Spøk til side, jeg er ikke enig at en varipoint 3-12x56 er det ideelle kombinasjonssiktet til de to jaktformene du nevner. Jeg hadde heller ha valgt en varipoint 1,5-6x42. Denne er bedre i skumring enn de fleste tror. Til nød hadde jeg gått for den trådstarter spør om, 2,5-10x50, men da heller en Victory diavari med lys.

 

Men hvis man koster på seg en svingmontasje, slik at man kan bruke de åpne siktene i den tette skauen, hadde jeg gått for en 3-12x56. Men da også i diavari utførelse. Som skrevet er jo den ca 2000 kr billigere. De pengene ville jeg brukt på montasjen.

 

PS hvis du markerer det du vil sitere i et innlegg under der du selv skriver innlegg, og trykker på "siter knappen som tilhører det innlegget, får du sitater som havner i slik hvitfarget boks. som dette:

Amatør skrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si at nettopp varipoint 3-12x56 er det mest opptimale valget for mangen hjortejegre, i alle fall blir nesten alle dyrene vi skyter felt på enten korte hold i skogen ("skogen har grodd fulstendig igjen over store deler av vestlandet") eller på lengre hold på bøen.

 

:shock: Finnes det noen som bare har ett kikkertsikte :?:

 

Spøk til side, jeg er ikke enig at en varipoint 3-12x56 er det ideelle kombinasjonssiktet til de to jaktformene du nevner. Jeg hadde heller ha valgt en varipoint 1,5-6x42. Denne er bedre i skumring enn de fleste tror. Til nød hadde jeg gått for den trådstarter spør om, 2,5-10x50, men da heller en Victory diavari med lys.

 

Du nevner jo i ditt innlegg ovenfor at 6 ganger forstørelse er i minste laget for vakjakt og dette er jeg helt enig med, bruker selv aldri under 8 ganger forstyrelse på bøjakt, står oftes på 10-12 ganger forstyrelse hvis måneskinet er bra nok, og i tillegg tror jeg du kan utelukke at 42mm er i nærheten av 56mm i skumring, så min konklusjon må være at til den jaktformen er 56mm overlegen,

 

Det er klart en ikke trenger en 3-12 x56 i skogen, men retikkelet på varipointen er svært god å skyte med både på hurtigskyting ( prikken søker dyret lett ) samt på korte og lange hold.

 

Det plager ikke meg at det er en 56 mm jeg drar på i hjorteskogen, bruker faktisk veldig ofte høg forstørelse på korte hold også hvis hjorten har gjemt seg litt eller det kan stå flere dyr bak som man ikke ser så lett.

 

Jeg har selv både viktory 2.5-10x50. schmidt & bender 1.5-6x42 og varipoint 3-13 x56, men det er sistnevnte som er blitt mitt førstevalg, men smaken er jo delt og alle har vell sin måte og jakte på og hva som er best er kun egen erfaring som må vektlegges for hver enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer meg heller med 6x maks forstørring på posteringsjakt enn å måtte ha 3x som minste forsørring i tett skog. Der er det klart at vi prioriterer forskjellig, hvis vi må inngå kompromisser.

 

Et par sikter i hurtigmontasje og åpne sikter, gjør at man slipper å gjøre kompromisser.

 

Du trenger helt klart et kurs i siteringer. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kunne ikke ha klart meg med maks 6 ganger forstyrelse på måneskinsjakt eller på skumringsjakt.

Har heller aldri trengt mindre en 3 ganger forstyrelse på jakt i skogen, når en har greit synsfelt på kikkerten, men så jakter ikke jeg elefanter heller :roll:

 

skyter generelt ofte med høg forstyrelse, mulig jeg er litt sær på det feltet...

 

At jeg trenger kurs i sitering...ja :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...