Jump to content

Sammenligning Zeiss og Swaro 3-9x36


mar.j.kar

Recommended Posts

Siktene er Zeiss diavari-c 3-9x36 og Swarovski habicht 3-9x36A. Begge av de eldre typene, laget i henholdsvis Tyskland og Østerike. Må ikke blande inn den tyngre Novaen med stålrør, eller nyere Z3 made in USA. Det finnes to forskjellige(minst) zeiss'er, både med og uten T* coating. Begge er selvfølgelig interessante, og jeg lurer på om det er annet enn coatingen som er forskjellig. Noen som veit når den kom med T*?

 

Det jeg lurer på er hva som er forskjellene på zeiss og swaro? Punktene jeg lurer mest på er øyeavstand og om siktene har samme utvendige mål... Kom begge med retikkel i 2 billedplan?

 

Lurer fælt på hvem av disse to "vinner" sammenligningen? Eller om de er nøyaktig like gode kandidater som lett allroundsikte fra gamledager...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
En likhet er at man finner schott glass både i zeiss og swarovski

Schott lager all slags glass, reagensrør og begerglass, glassrør, koketopper, sprøyter, vinduer, og en drøss kvaliteter med glass til en mengde optiske formål - Det er en Bosch dynamo i bilen min, Rolls Royce bruker sikkert Bosch, og da må jo bilen min være jævlig bra :roll:

Det er samme argumentasjon omtrent. (RR kjører sikkert Lucas, men det er en annen sak)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at alle ble produsert med T-coating fra starten av?

 

Noen har "T" påtrykt bak, andre ikke. Det ser ut til å være mest "T" på de som er matte. Matte som i motsetning til glossy. Virker som zeiss bestemt seg på et tidspunkt for at glossy overflate var mindre hensiktsmessig. Ser den i grunnen. Har ikke greid å finne ut når dette skiftet var heller.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kom over og kjøpte denne:

 

normal_DSC_1567.JPG

 

Swarovski Habicht 3-9x36

 

Vitale fakta:

-Made in Østerike

-Vekt: 360g

-Lengde: 29,5cm

-Rørdiameter: 1"

-Glossy overflate

-Retikkel: #4 i 2 bildeplan

-Øyeavstand: ca 7,5cm

 

Ellers kan man si om siktet at det ikke er noe dorulleffekt på lav forstørrelse utover det som er i siktet hele tiden. Okularet er temmelig stort, og man ser overgangen mellom okular og mellomrør tydelig. I praksis vil jo det si at man har en relativt tykk svart ring rundt siktebildet. Bildet er klart og fint helt ut i kantene. Litt hissig på øyeplassering på 9x, men ikke så mye at det er et problem.

 

Håper noen som har zeiss 3-9x36 fra Tyskland kan gi omtrent samme review...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...