Jump to content

Hvilket ladesett hagle 12/70-76?


Cynergy

Recommended Posts

Jeg forsøkte og starte billig den gang ,LEE load all 2 var det billigste og oppdrive men det var bortkastet penger selv om systemet fungerer er det for mye plast og kun til 70 . Nå vet jeg ikke hvor stort forbruk du har av ammo og om du da pønsker på karusellpresse eller om du greier deg med enstasjoner . Jeg havnet på en MEC til slutt og ble meget fornøyd . Lett og jobbe med,jevn og fin stjernebrett (kommer litt an på type hylser) men ellers er dette presser til og stole på .

NB: skyter også med Browning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hvor mye du skyter.

 

Med en MEC SizeMaster lader du greit 200 skudd i timen uten å stresse, da har du automatisk tennhettemating og collet sizer. SizeMasteren får du til ca kr 2500 - 2700 avhengig av hvor du handler. Ut i fra ditt budsjett på maks kr 6000 har du da mye penger igjen til krutt, Wads, tennhetter og haggel. Dette er pressa jeg lader på nå og den har fungert glimrende. :D

 

Trenger du noe kjappere har MEC flere aktuelle presser som f.eks 8567N Grabber og 9000N og E serien, da snakker vi 600 skudd i timen og mer.......

 

Rimeligste alternativ en en 600JR, der må du selv fore maskinen med tennhetter en etter en, den har også en litt enklere type sizer. Dette var pressa jeg startet med og som jeg har brukt i mange år, skikkelig fornøyd med den også.

 

For en oversikt over MEC-ladere klikk her....

Link to comment
Share on other sites

Tenke mest på å masse produsere jakt skudd, hvis jeg kom frem til en ladning som går godt.

Leste har inne at det var ikke så mye å spare(eller ingenting) på å lade leirdue skudd?

Kommer vel litt ann på prisen på komponentene?

Hvilke hastigheter kan man regne med å få på en 34-38 g ladning?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Hei.

Noen som har forslag til hvilket lade sett jeg bør kjøpe? Nytt/brukt?

Er fersk på dette men må starte en gang.

Pris kan være fra 3500 - 6000ca

Med den prisrammen får du 3-4 gode hagleladesett :wink:

 

Etter bestillingstiden å regne tror jeg de blir rodd over atlanteren enkeltvis.

 

Ballisticproducts.com>jetcarrier>i postkassen på 14dager maks. For tilnærmet "gratis" frakt jetcarrier sea
Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. :)

 

Longshot gir svært høye hastigheter og brenner faktisk bra rent, noe som er litt viktig når patronene skal brukes i en halvauto.

Har ladet en del med BlueDot tidligere og det brant som rå halm i forhold til Longshot, der måtte ladningene helt opp på maks før det ble orden på sakene. Med Longshot kan en faktisk bruke de lavere oppgitte ladningene og fortsatt få brukbar forbrenning.

 

Men, jeg vil ha fart så her lades det til rett under maks, og det er dette Longshot er laget for også...... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har sett litt på ladetabeller på hodgdon sine sider. Feks ei 32 grams ladning med ca 36 grains longshot gir en hastighet på 1585 fps (ca 450 m/s) og et trykk på 11000 psi (litt under 800 bar). Vil dette si at trykket vil bli ca 800 bar i en hagle? Uavhengig av løpslengde og trangboring?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Enig med deg lipitor.

 

Med en Universal Charge Bar så slipper en å styre med løse bøssinger for å justere krutt/hagl vekt. Denne har mikrometerjustering av begge deler.

 

 

Har noen erfaring med lading av vismuth hagel med MEC presse? Vismuth har lavere vekt en bly så tror jeg at vanlige bøssinger til bly funker ikke, du får feil vekt med vismuth hagel in i patrone. Blir jobben enklere med universal charge bar?

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg lipitor.

 

Med en Universal Charge Bar så slipper en å styre med løse bøssinger for å justere krutt/hagl vekt. Denne har mikrometerjustering av begge deler.

 

 

Har noen erfaring med lading av vismuth hagel med MEC presse? Vismuth har lavere vekt en bly så tror jeg at vanlige bøssinger til bly funker ikke, du får feil vekt med vismuth hagel in i patrone. Blir jobben enklere med universal charge bar?

 

Hva med en shot dipper? Vil ikke den fungere greit? (Har ikke peiling på universal bar, men tenker litt høyt :wink: )

 

http://www.ballisticproducts.com/prodinfo.asp?number=ASD

 

Edit: la til link

Link to comment
Share on other sites

ok, så hvis man må bruke diper til vismuth hagel fordi børssinger på en presse er kun til bly hagel, da kan du bare skifte tennhette og brette sammen patrone på en MEC presse. Hva er vitsen med å bruke dyr MEC da? :? Finnes det ikke rimmeliere alternativ til patrone ladning? Ser fram til et lurt svar...

Link to comment
Share on other sites

@ Fourten

 

ja, det var det, men vil heller ikke slå med hammer på patrone med tennhette, krutt og haggel i, kan være farlig.

 

Men spørsmålet til våre forum kolleger som bruker MEC presse: Hvilke børssinger til krutt (VV-N320-340 for eks ) og haggel (vismuth, bly 1 til 1 1/8 ) bruker dere? Lag en tabel eller liste...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
Men spørsmålet til våre forum kolleger som bruker MEC presse: Hvilke børssinger til krutt (VV-N320-340 for eks ) og haggel (vismuth, bly 1 til 1 1/8 ) bruker dere? Lag en tabel eller liste...

 

Som sagt bruker jeg en Universal Charge Bar, da er det bare å justere denne til en har riktig vekt på ladningen, både krutt og hagl.

 

Jeg tror ikke du finner noen oversikt for bruk av Vihtavuori sine krutt med Mec bøssinger. Der må du kjøpe flere størrelser bøssing og prøve/veie ut selv. Derfor Universal Charge Bar..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til så få skudd gjør det helt sikkert nytten.

Det er så mange år siden jeg hadde fingrene i et slikt sett at jeg husker ikke om det gikk til 3", men jeg mener det gjorde det.

 

Har desverre ikke produktnummer. Midway hadde slike sett tidligere, mulig de fortsatt har? Trond på Hjemmelading kan også sikkert hjelpe deg hvis slikt fortsatt er å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

RCBS settet ble laget i både 12, 16 og 20 hvor jeg har prøvd alle og lagt dem bort. Ja det er mulig å lade patroner men egner seg bedre for rullerkymp som egen operasjone enn å bytte verkøy midt i krympen. Ikke er de i salg lenger heller, så der må du evt på bruktmarkedet. Mener jeg har sett det er andre som også har laget die sett for hagle.

Lee sin enkleste lader er rimelig og fungerer bedre selv om den jamrer og plasten bøyer seg. MEC er helt klart det foretrukene alternativ men til en helt annen pris. Serlig da med universal cahrge bar som er nevnt her.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Bumper tråden litt.

 

Bruker også Mec 600jr pressa. Funker prima.

 

For 1-1/8 ( 32 grams ):

Bruker bøssing 29 med N-320, gir 360-370m/s .

Kan sikkert øke den til bøssing 30, men til jeg får skutt noe med den ladningen tror jeg det er greit.

Har ikke tilgang til trykkmåler, så har gått litt stille frem siden alle komponentene mine ikke er helt etter boka.

Mange plasser skriver 20grains N320, jeg ligger rett under dette med bøssing 29.

 

Ser forøvrig etpar plasser at den generelle regelen er:

"The new light 24 gram target loads make best use of fast burning N310 and N320. N320 and N330 are suitable for 28 to 32 gram shot loads. The best choice for 34 to 36 gram loads is N340, and type N350 for anything above 36 grams."

 

http://www.custer.com.au/Lap/vvpist.php

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...