Jump to content

Ladedata til Partizan 62 gr og Nosler 69 gr i .223


John H

Recommended Posts

Holder på og renske litt opp i "furteboden" og kom over to pakker med kuler eg enda ikke har data på:

-Partizan 62 gr FMJBT

-Nosler 69 gr Custom Competition(HPBT)

Noen som har gangbare data på disse?

Max COL på disse i mitt våpen er:

-Partizan: 59.9 mm

-Nosler: 61.7 mm

Disponibelt krutt er : N-130, N-135, N-140.

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke Ladeboken? Den oppgir ladedata for 62gr Norma SP og 70gr Lapua Scenar. Vihta oppgir ladedata for 62gr Speer FMJBT, for 69gr Sierra MK og 69gr Lapua Scenar.

 

Med de tallene og litegranne hjerneaktivitet bør du være i stand til å finne en grei startladning for kulene dine ;) Så lenge kulekonstruksjon er noenlunde lik (mao. ikke homogen kule el.l.) er kulevekt og COL de viktigste faktorene for å bestemme startladning.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06

Har begge deler, og har sett i begge deler ja..

Har derfor selfølgelig en anelse om hvor landet ligger men føler ikke for og ta slike ting på "gefylen".

Har litt for stor respekt for dette til og risikere noe bare fordi at eg "tror"... :wink:

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Partizan 62gr har max 57,5mm OAL i min Howa.

Derfor kjører jeg med 56,3mm patronlengde, CCI BR4, S&B ~99gr hylser, og 24,7gr VV N140.

(Disse ble testet ved 8 minusgrader uten soting eller andre problemer)

Dette er 0,3gr under minimum for Speer sin 62grainer, men innenfor 10% reduksjon av dennes max iflg. Vihtavuori.

 

Nå skal det sies at denne kula ikke samler i børsa mi. Denne ladningen gir ca 40mm/100m, mens det blir drastisk dårligere om jeg øker noen tidels grains. Derfor tror jeg at det neppe dreier seg om stabiliseringsproblemer (børsa har 1:12 snurr), fordi sånn jeg har forstått det skulle høyere utg.fart isåfall stabilisere bedre.

-Synd i grunn, for dette kunne blitt en finfin rypeladning.. men kanskje den kunne egnet seg til kortholdspatron til rypa hvis jeg bare hadde hatt tid til å tenke på hva jeg putter i børsa når rypa sitter der på haglehold? :)

 

Ninjatillegg: Etter mine erfaringer med Vihtavuoris tabeller så har jeg i mitt stille sinn egentlig oppgradert ladninger som denne fra "helt sikkert minimum" til å sveve noensteds mellom "minimum" og "moderat". Gleder meg til snøen er borte så jeg kan få kronografert ladningene mine på et behagelig vis, og bli litt klokere på dette.

Link to comment
Share on other sites

Stefflus

Takker for den!

Tar meg en tur oppom "boden" senere og lader opp et par varianter så får vi se.

Er jo meeeeget rimelige kuler så håpte på og kunne få "grei" presisjon på dette til "morro skyting".

(Masse skyting på fjollete mål :lol: )

Men går det ikke så går det ikke!

Takker igjenn :D

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Stefflus

Fekk ikke Partizan 62 gr kulene til og samle i mi børse heller..

Disse blir troligt brukt som armering neste gang eg skal støpe noe.. :cry:

 

 

John

:mrgreen:

 

Messing og bly er lite egnet som armering, vil ikke anbefale de til det heller.

Må hvære frykltelig iriterende med grønne krater i den nye betongtrappa.

 

Litt kjedelig at du ikke fikk til de kulene, er noen jeg har lurt på å prøve sjøl.

Hvis du vil bli kvitt de, betaler jeg porto.

Så kan jeg også finne ut at de ikke virker.

 

Kjell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...