Jump to content

Bytte løp på M98


Beago

Recommended Posts

Jeg har en mauser M98 som ikke går helt som den skal.. Beddinga er bra og alt virker å være som det skal.. Men etter 7-10 skudd drar den plutselig veldig utover til høyre.. å da mener jeg at den drar skikkelig utover... går fra 9 til 3 plutselig lissom...

Det jeg tenker er at det må være løpet som rett og slett ikke er bra.. har hørt at noen av disse løpa kan ha blitt laget med dårlig stållegering og som gjør at de slår seg veldig når de blir varme...

spørsmålet er hva jeg må gi for ett nytt løp og for å få noen til å bytte det... ikke sikkert jeg gidder å koste på den, men lurer på hva prisen vil være... :)

 

Takk for svar.!

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å hive min - samme problem. Etter følgende jobb var den den beste rifla mi:

 

Retting av støtbunnen i sluttsykke - jevning av låsklakkene. Og: Gjenginga av løpet mot låskassa var skeiv - disse ble rettet.

 

Dette høres dyrt ut, men hos min lokale børsemaker kosa dette 1200 samlet - og da va også gjenging for lyddemper inkludert-

 

Børsemakeren oppdaget disse feilene da han skulle gjenge den for lyddemperen. Han måtte da ta løpet ut av kassa, oppdaget da gjengefeilen. Kaliberet er 30-06. trodde løpet var utskutt - men det var det langt ifra :)

 

Børsemakeren presiserte at den gjenfeilen var svært vanlig. Landrø hadde kanskje litt dårlig tid når han ompipa alle krigsmauserne til nye kalibre (ofte 30-06).

 

Problemet ditt kan selvsagt være et helt annet - men da har du også dette scenariet å fundere på.

 

Håper dette var til nytte.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

pipa ligger helt fritt ja.. har lissom sjekket det som går an å sjekke trur jeg, men ikke slike ting som Langlo beskriver...kanskje jeg skal snakke med en børsemaker om disse tingene... 1200kr er det verdt å koste på den, men hvis løp kommer på over 3000kr begynner jeg å bli skeptisk...

Link to comment
Share on other sites

Langlo: Kan du fortelle hvor denne børsemakeren holder hus(eventuelt på epost). Jeg må få gjort en del av de samme tingene på gamla, men har ikke lokal børsemaker. Og da jeg må sende henne bort, kan jeg like gjerne bruke samme som deg. Virker som om han har peiling.

Link to comment
Share on other sites

Je

 

Børsemakeren presiserte at den gjenfeilen var svært vanlig. Landrø hadde kanskje litt dårlig tid når han ompipa alle krigsmauserne til nye kalibre (ofte 30-06).

 

Mvh Langlo

 

Det var vel neppe Landrø som gjorde akkurat det....

30-06 ompipingen ble gjort ved kongsberg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å hive min - samme problem. Etter følgende jobb var den den beste rifla mi:

Retting av støtbunnen i sluttsykke - jevning av låsklakkene. Og: Gjenginga av løpet mot låskassa var skeiv - disse ble rettet.

Dette høres dyrt ut, men hos min lokale børsemaker kosa dette 1200 samlet - og da va også gjenging for lyddemper inkludert-

Børsemakeren oppdaget disse feilene da han skulle gjenge den for lyddemperen. Han måtte da ta løpet ut av kassa, oppdaget da gjengefeilen. Kaliberet er 30-06. trodde løpet var utskutt - men det var det langt ifra :)

Børsemakeren presiserte at den gjenfeilen var svært vanlig. Landrø hadde kanskje litt dårlig tid når han ompipa alle krigsmauserne til nye kalibre (ofte 30-06).

Problemet ditt kan selvsagt være et helt annet - men da har du også dette scenariet å fundere på.

Håper dette var til nytte. Mvh Langlo

 

 

Kan slenge meg på denne med litt ymse erfaringer med M98.

Når du har sluttstykket i handa så kan du titte rundt på klakkene for å se om de har jevnt med slitemerker. F.eks om du ser på baksiden av klakkene og bare den ene er slitt blank så har du en skevhet i inngrepet.

 

Hvet ikke om du har kikkertsikte på børsa, men et vanlig problem på M98 er at det er høydeforskjell mellom framme på låsekassen og bake (bak er lavest) dette gir "spenn" i kikkertsiktet.

 

Alle metall som har inngrep som gir spenninger eller skevheter som gir spenninger. Vil kunne oppføre seg merkelig når man "varmskyter". Husk at temperaturen i stålet forandrer seg fra første skudd.

 

Utrolig hva som skjer med småjusteringer her og der. Nå er M98 en av de mekanismene de flest børsemakere har lest seg svett på, så det bør i utgangspunkte være greit å levere den inn hoss nærmeste børsemaker for en sjekk.

 

Eller du kan gjøre som mange. Vite om problemene, smile og leve med at børsa leverer de 3-4 første skuddene der de skal. ALLTID!!

Link to comment
Share on other sites

jeg skal levere inn børsa til en børsemaker i Rauland som visstnok skal ha peil :) så får vi se om han kan finne ut av dette.. Ringte forøvrig til Landrø for å høre om de hadde vært borti problemet før, og de mente at pipa måtte være utskutt... Har hatt andre til å kikke på den som mener det fremdeles er mer enn gode nok rifler igjen inni der, men det er kanskje noe man ikke kan se eksakt med blottøyet hehe :)

 

aslebaraa; jeg har ikke kjempe peil på dette ennå, kan du fortelle meg hvordan skjevslitasjen på klakkene kan utspeile seg i at børsa kaster skuddene til siden?

 

Å kan du forklare hva som er grunnen til at den kaster til siden hvis kikkerten sitter i spenn? Hvordan kan evt dette utbedres?

 

Takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering fjernet. Kjell Olav

 

Skal prøve å svare på dette. Når noe av stål eller annet hardt metall settes i spenn med en viss kraft, men selvfølgelig ikke slik at man får varig deformasjon, under en gitt temperatur så er spenningskreftene "konstant" når metallet blir varmere eller kaldere så får man andre spenningskrefter som fører til at "ting" ikke blir konsist for hvert skudd. Dette fører til endringer i rekylopptak, andre svigninger i løp etc. Det samme skjer når et løp har kontakt framme i stokken på ene siden. Børsa kan sette fine samlinger sålenge den er kald mellom hvert skudd, men ved varmskyting så blir presset framme i stokken endret og skuddbilde kan endre seg.

 

Det samme gjelder kikkertmontasjer. Det er høydeforskjell mellom frame og bake. Kikkerten havner da i spenn som kan føre til at "klikkene" ikke følger med slik de skal. Ved varmskyting endres dette spennet og kikkerten kan f.eks "slutte" og komme på klikken, eller den gjøre et hopp til høyre etc.

 

Håper du får noe ut av disse svaren....om andre har bedre forklaringer å komme med så fyr løs. I alle fall kan man si at spenninger i matall ikke er ønskelig, men nå kan det jo være mange andre ting som gjør dette i din børse, men det du bør gjøre er og ta en serie med presise patroner hvor du skyter 1 skudd med 15 minutters mellomrom, får du da fin samling så er det ikke løpet som er problemet....

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det samme gjelder kikkertmontasjer. Det er høydeforskjell mellom frame og bake. Kikkerten havner da i spenn som kan føre til at "klikkene" ikke følger med slik de skal. Ved varmskyting endres dette spennet og kikkerten kan f.eks "slutte" og komme på klikken, eller den gjøre et hopp til høyre etc.

 

 

Noen andre som har vært borti dette på en M98? Når jeg skjøt med den sist sto det en Leupold VX-1 kikkert på den. .

 

Kan man altså fortelle ved at man får fine samlinger med kaldt løp at pipa ikke er utskutt?

Link to comment
Share on other sites

evig tilbakevendende spørsmål:

hvordan finner man ut om pipa er utskutt?

 

vanskelig sak å svare på. for å svare på dette kan man spørre endel andre spørsmål. blandt annet:

hvordan kvalitet er det på pipa?

hvordan samla pipa da den var ny?

hvor godt forlanger man at den skal samle nå?

hvor varm må man kunne skyte pipa og den må fortsatt samle?

hvordan var det med varmskyting da den var ny?

hvor stabil må pipa være? dvs kan den flytte treffpunkt ved varmskyting, eventuelt hvor mye?

var eventuelt pipa stabil ved varmskyting da den var ny?

hvordan er den vedlikeholdt, pussa osv?

hvor mange skudder det skutt med pipa?

hvilket kaliber?

hvordan ladninger bruker man? (harde eller svake eller middels?)

 

så kan man eventuelt begynne "mene noe" om den er utslitt.

 

forresten, har hatt piper som ser utslitte ut som samler meget godt. og hatt andre piper som ser mye mindre slitt ut som samler mye dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som skulle låne rifle til elgjakta.

Han klarte ikke oppskytinga :mrgreen: og han ble rimelig mobba.

 

Det viste seg at han skjøt innenfor nieren hele tiden, men så plutselig slengte han ut i en toer eller treer.

 

Feil: ikke utslitt løp, men løst retrikkel i kikkertsiktet.

 

Lånte seg ei annen rifle og klarte oppskytinga med glans. :wink:

Link to comment
Share on other sites

[.

 

Det viste seg at han skjøt innenfor nieren hele tiden, men så plutselig slengte han ut i en toer eller treer.

 

.

 

Hadde dette problemet med en ny husquerna mod1900 kammret i 30-06,den ble veldig fort veldig varm.Det var bare flaks dersom en klarte prøva med den.De tre- fire første skuddene satt der de skulle, deretter slang den rundt hele skiva. Forklaringen vi fikk var at løpet var for trangt,fikk ny pipe og problemet var løst.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...