Jump to content

Lyddemperes virkningsgrad


Sauer 150

Recommended Posts

Skrev dette opprinnelig som ett svar i en annen tråd. For ikke det skulle bli misforstått av NOEN fant jeg ut det var greiest som et eget emne.

 

Det som jeg ofte synes det er tullete masse fokus og en ALTFOR stor grad av feilinformasjon rundt er virkningsgrad, demper effekt osv. Ofte synes jeg også det er rart at folk som vanligvis stiller spørsmål ved alt ikke setter spørsmålstegn ved informasjon som helt åpenbart er enten beregnet med feilaktig grunnlag eller verre bevist feilaktig.

 

En lyddemper kan på samme måten som en rekylbrems eliminere store deler av jet-effektdelen av rekylen. Avhengig av kaliber vil den utgjøre fra kanskje 25% til opp mot 50% av følt rekyl. Kruttgassen inneholder en del partikler og vekten av disse(selv om den er lav) ganget med hastigheten tross alt har en del energi. Ved å rette denne energien vekk fra lengde retning fjerner en noe av rekylkreftene. Ved å lage store flater som massen i kruttgassen kan virke på fjerner en enda mer. Jo mer aggressiv vinkel en lager på flatene - jo mer kan man utnytte denne energien til å lage negativ rekyl. Men alt til ett vist punkt - da dette tross alt i alle normale scenarioer er maks 50% av totalen.

 

Produsenter av smellforsterkere har i mange år blitt arrestert på "ville" dempingstall som ikke fysisk er mulige. Da blir det rart at demperprodusenter ikke blir arrestert ved å oppgi de samme tullete tallene. 70% rekyldemping kan en lese, noe som er veldig nære utopi annet enn i ekstremt spesielle tilfeller der våpenets vekt må bli så mye høyere grunnet montering av demper at vektøkningen i seg selv bidrar til minst 20-25% rekyldemping. På en Rambler Gun(1,8kg) i 300 Mag kanskje en kunne kommet opp i de tallene. For normale konfigurasjoner = ren ønsketenkning/fri fantasi.

 

Andre tall mye brukt i reklame er DB demping. Både 35DB og kanskje så mye som 40db er iblant å lese. Også særs optimistiske data. Husk at 3 db = dobling av lydtrykket. Aner ikke hvor mange ganger en har blitt konfrontert med spørsmålet. Hvor mange db demper'n a ? Rette svaret er at den halverer smellen omtrent 8x

 

Kulesmellet - Supersoniske smellet eller lyden av kula som bryter lydmuren eller hva du ønsker kalle det er ørlitt avhengig av kaliber, værforhold og trykk,og ligger i området 135-136db. Så i praksis vil en aldri klare å måle kruttsmell som demperen kan påvirke til under lydnivået i kulesmellet. I praksis er min. nivå på smell tilnærmet likt kulesmellet.

 

Krutt/Munningssmellen er avhengig av pipelengde og munningstrykk. Selv på veldig korte løp er lydnivået sjelden over 163-164db. Vår 40 cm 7 Rem mag med MRP 2 krutt gir nesten 167db 1 m til side for munningen. Beste demperen vi har prøvd på den gir ca 138 db. For en demping på 29db. 29/3 = en halvering av lyden på nesten 10x. 0,5^10 gir ett lydnivå som er omtrent 0,1 promille av det opprinnelige lydtrykket. Rett og slett sinnsykt bra! Men fortsatt veldig langt unna reklamens tall.

 

Ikke helt sikker på hvor jeg ville med dette, annet enn å mane til å bruke eget hode litt og utvise noe kildekritikk før en publiserer.

Link to comment
Share on other sites

Et annet medlem skrev så riktig i en annen tråd (?): «kapp, kapp, demp, demp, null rekyl, null rekyl»!

Slikt er det ofte i dag at folk følger ureflektert en fullstendig overdreven hype med ofte ikke verifiserte utsagn. Mange skulle seg først gjøre kjent med våpenet sitt og dets balanse! Her er mer ofte bedre, nemlig mer vekt på selve våpen, et lengre løp og en god kolbekappe.

Ellers takk for et veldig interessant og informativt innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Kruttgassen inneholder en del partikler og vekten av disse(selv om den er lav) ganget med hastigheten tross alt har en del energi

Litt pirk: Det er ikke bare partikler som har masse, gassene har det også. Og den massen er nødvendigvis lik kruttets opprinnelige masse. Utgangshastigheten til gassene er normalt sett også høyere enn kulas, en røff tommelregel er vel ca 1,5x, opp mot 2x for magnumpatroner og korte løp. Så for en patron som 7mm RM kan kruttets bidrag krabbe opp mot 50% i ekstreme tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Du kære Sauer 150 :wink:

Ikke for at udfordre dig for meget på det tekniske. Men dine opgivelser af lydniveauet for kuglesmellet er lidt mangelfulde. Da lydtrykket fra denne kilde, er vældig retningsbestemt, og primært går fremfor og ud til siden i forhold til mundingen. I en 1/4 cirkel bag mundingen, er der en meget mere begrænset effekt. Ofte helt ned omkring 120dB i nærheden af skyttens øre.

På ekstreme dæmpere kan man faktisk godt komme ned i området omkring 118-122dB. Men så er dæmperen også både lang, tung, tyk, og grim :wink:

De opgivne reduktioner kan faktisk opnås med dæmpere som bygger ½meteren frem, og vejer over kiloet :wink:

 

Men ellers synes jeg faktisk at du i denne beskrivelse imponere :shh:

Link to comment
Share on other sites

Nå vår danske venn må du lese det jeg skrev -1m til side for munningen, ikke ved skytterens øre. Da må forhold som lengden fremover, endelokkets utforming mm tas hensyn til i måledataene. Skulle det i tillegg vært skikkelig interessant skulle vi jo hatt med frekvensene i tillegg-eller hva? :winke1:

 

Erlend - helt riktig gassen har også masse, dette forenklet jeg grovt å inkluderte som en faktor. Ikke alt en kan skrive og spesifisere på en kjapp 5 minutter. Det er helt sikkert masse som kunne vært gjort nøyere og mer spesifikt. Var som sagt informasjon i en annen tråd dette emnet ble opprettet for å svare på. Når det gjelder ekspanderende gassenes hastighet er du ikke litt moderat i hastighetene her? Husker ikke helt hvor jeg har det fra, men langt bak i hodet er det noe som sier opp mot 3x.....men som sagt dette var laaaaangt bak i barken en plass.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten er ikke konstant, etter hvert som trykket faller vil hastigheten også synke. Estimatene varierer som du sier voldsomt, mulig at noen av de bruker max hastighet? Uansett foretrekker jeg moderate tall for å ikke overdrive effekten.

 

Og dette er ikke ment som kritikk på noen som helst måte, bare litt utfylling av et allerede godt innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Godt innlegg.

 

Minner om megapixelracet for digitalkameraer, og gigahertzkrigen på prosessorer.

 

I en verden der kjøp og salg i stor grad foregår uprøvd og over internett, er det naturlig at det produktet som kan skilte med lavest/høyest -etellerannet tall er det som selger mest.

 

Rett og slett en markedsføringsgreie...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt lyddemper på storvilt børse siden 1996.

Og enkelt kan man si, at det er følt lyd for skytter som er viktigst, ikke hva som står på et stykke papir. Nå er det ofte slik at produsentene tester sine dempere med minimal klaring for kula gjennom demperen, mens demperene som selges over disk, har større toleranser pga diverse gjenge jobber utført av diverse smeder. Kjipt når kula subber i demperen. Uansett, test resultatet blir da noget annet enn hva som faktisk er den reelle sannhet.

 

Jeg har hatt noen dempere oppigjennom tidene, og det eneste jeg kan si som er bombesikkert, er at større er bedre.

Jeg kan ligge en hel dag med den største whisperen på 338LM, uten hørselværn, men med en standard demper på 65 RWS, sliter jeg etter 10 skudd.

 

Folk er opptatt av lav vekt og korte og hendige børser. Alle har forskjellig smak. Mine dempere demper bra til mitt bruk, men man springer ikke rundt på reinsfjellet med de.

Får forøvrig smidd en custom demper til 30-06AI i morra, tror den har potensiale. Skal rapportere :)

Link to comment
Share on other sites

Litt pirk: Det er ikke bare partikler som har masse, gassene har det også. Og den massen er nødvendigvis lik kruttets opprinnelige masse.

Selvsagt. Kalstad har påpekt det før: Fysisk masse kan ikke bli borte helt av seg selv...

 

Utgangshastigheten til gassene er normalt sett også høyere enn kulas, en røff tommelregel er vel ca 1,5x, opp mot 2x for magnumpatroner og korte løp.

 

Når det gjelder ekspanderende gassenes hastighet er du ikke litt moderat i hastighetene her? Husker ikke helt hvor jeg har det fra, men langt bak i hodet er det noe som sier opp mot 3x.

Tror både Erlend og Sauer 150 kan ha rett. Begynnelseshastigheten kan nok for høytrykkspatroner, og UTEN demper være i størrelsesorden 3 x kulehastighet. Men bidraget fra HELE gassutstrømningen kan nok, som en empirisk tilnærming for å anskueliggjøre gassens impulsbidrag, bli i området 1,5 til 2 x, litt avhengig, som Erlend skriver, av patronen.

Hastigheten er ikke konstant, etter hvert som trykket faller vil hastigheten også synke.

Eh, vil den det når det er snakk om supersoniske hastigheter også?

Kruttgassens hastighet vil, i starten av utblåsningen for alle vanlige jaktpatroner, være langt over lydhastighet, faktisk hypersonisk... Hastigheten av gassutstrømningen vil selvsagt avta mot null når trykket i løpet synker mot atmosfærisk trykk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...