Jump to content

243, 6XC eller 22-250


omeidesen

Recommended Posts

Har per dags dato en Tikka Super Varmint i 6,5x55 og tenker på å kjøpe meg en til pipe fra Lothar Walther til rypejakta. Men er usikker på hvilket kaliber jeg skal gå for. Vil ha en kort pipe under 50cm og med tynn profil. Har til nå fundert meg frem til enten 243, 6XC eller 22-250. der sistnevnte tror jeg kan bli litt hissig. Helst kunne jeg tenkt meg 6XC, men utvalget og prisen av ferdigladet ammunisjon er ikke til å skryte av, derimot er det mer å velge mellom i 243. Hva kan jeg forvente når det kommer til levetid på disse to kalibrene? Er det noe annet i 6-6,5mm som egner seg bedre til korte lø og med høvelig levetid?

 

Ole-Martin

Link to comment
Share on other sites

Har hatt noen børser i 22-250 som jeg fortsatt har til rådyr, gås og bever. Flere ferdigkuler å velge mellom, bly, hulspiss og mantel. Fine slakt selv på fugl om du bruker riktig kule. Jeg bruker Fusion med bra resultat. Men i dette kaliberet bør du ha løp på rundt 60cm for best effekt, skal du ha kort løp bør du mulig heller se etter 6mm som foreslått over eller 223rem :) 

Link to comment
Share on other sites

20 timer siden, Mas-36 skrev:

Kort løp og lang levetid på løpet? 6mm BR er valget.

Fantastisk kaliber, men ugunstig når det kommer til mating tenker jeg. Har en Tikka T3 i MDT LSS-chassis. Kanskje det er enklere å modifisere de magasinene? 

 

223 er òg et alternativ, men vil helst holde meg til ett sluttstykke, kjenner meg selg godt nok til at det blir bare rot. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...