Jump to content

Nypang, estetikk og start i feil ende!


Zippaznip

Recommended Posts

Hei kjære brukere, håper alle har hatt ei bra starta på jakta i år!

Har hatt noen års pause fra skytinga, og har nå lyst til å ta det opp litt igjen. For meg er en stor del av alle hobbyer stash, bare synd jeg mangler masse penger. 

 

Pr dags dato har jeg ei hagle, en salong og ei rifle i 308w. Jeg er litt fan av konseptet at "ei" rifle holder til alt av bruk, noen som også passer ganske godt med økonomien min. 

Men selv om 308'n går veldig godt har jeg lyst på noe annet. 

Rifla er en Howa 1500 sporter varmint, tjukk pipe og sort sporter stock (http://www.jaktdepotet.no/rifler/howa/howa-sporter-varmint/howa-sporter-varmint-loep-blaanert-nutmeg). Børsa har tilt på skinna og funger godt på lengre hold. Børsa er knallsort og ser litt sånn swat tacticool ut
 _142993933.jpg

 

Jeg har blitt eldre og får tilgang på mer jakt iløpet av årene som kommer, før så var det primært papp. Jeg synes det er veldig artig å slenge litt bly ut mot 400-500-600m meter når jeg først er på banen. 

På grunn av dette har jeg begynt å leke litt med tanken på å kvitte meg med howa'n og kjøpe noe annet. Ønsker å holde meg til 6,5 eller 308 pga tilgang til ferdigammo og bruksområdet til patronene. 

 

På enkelte ting er jeg veldig opptatt av utsende, og våpen blir hardt rammet av dette. Jeg har blitt veldig gla i utsendet til typisk børse de over dammen kaller "custom hunting long range". Lange fluta løp, på en slank jaktstock og solid optikk.
Liker at de ser så lange å slanke ut, men fortsatt leverer varene like godt som en rendyrka banerigg på tofot.

 

For noen år siden digga jeg tacticool og ville ha det selv. Jeg setter fortsatt pris på rigger som er gjennomførte i dette sjiktet, men ønsker ikke å eie noe slikt selv lenger. Men ønsker selv ikke å ha blytung børse med tofot klistra til riggen

 

 

Her er to eksempler på hva jeg ser for meg; 
01MHPKG-5.jpg?1480944303

EditorItem_38321_4_15622.jpg

 

Børsene jeg linker er custom fra usa og starter på 5k usd, noe som er rimelig langt unna mitt budsjett(så lavt som mulig)

 

Med min begrensede kunnskap tenker jeg at jeg må se etter remington 700 eller seven, fluta løp er ikke et krav, men syns det ser jævlig kult ut. Løpet bør være lengre enn det man ser på hyllevarene til xxl, kanskje ikke fulle 26", men noe i nærheten. Carbon stock utgår, men kompositt bør det vel være. Har kammerets brukere noen tanker, noen som har vært i samme prosess eller ser noen skikkelig brølere som venter setter jeg pris på alle svar jeg kan få! 


 

Link to comment
Share on other sites

Poenget med de riflene er vel lav vekt kombinert med lengre løp og bra presisjon. Men hva tenker du som budsjett?

 

Hvis du skal ha 6,5 lønner det seg nok med en Tikka el., men utvalget stokker til 700 er utvilsomt større. Spørsmålet er om du trenger noe annet en HighTech stokk hvis du skal ha klassisk utseende.

 

For min del ville jeg valgt en Sako/Tikka kasse i en McMillan Gamehunter Edge. Monter muffe så har du tilgang til rimelige Sauer løp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Weatherby back country fra xxl et det nærmeste jeg kan tenke meg for dine ønsker/budsjett. Ceracoat, flutet 24" pipe, bell&carlson stokk med alu. beddeblokk, snaut 3kg. De selger den nå for 9999. Stokken har et sånt trykkpunkt i løpskanalen, som kan dremles bort hvis man får varmespredning eller utilfredsstillende presisjon. Stokken er imidlertid ganske kort, og profilen er jo karakteristisk weatherby.

https://www.xxl.no/weatherby-vanguard-s2-308win-back-country-rifle/p/1098329_1_style

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville da holdt et øye etter noen som har bygd noe customprosjekt i 308. Ikke lenge siden en Ruger MKII i 308 lå ute til veldig hyggelig pris. 

 

Problemet er å finne en med lett stokk OG 6,5 løp. Min 700 ble solgt før jul i deler for ca budsjettet ditt, og med McMillan Edge stokk og 6,5x55 løp (dog tynt og ikke veldig langt) var det mye for pengene ift mye nytt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...