Jump to content

Kikkertmontasje - skuddene går altfor langt til siden


kjegl

Recommended Posts

Har gjennomført min første kikkertmontasje, en ny Hawke kikkert på ny CZ 455 med CZ sine egne ringer. Skuddene gikk altfor langt til høyre, og når jeg nå har skrudd horisontalstillingen på kikkerten så mye som mulig er den fortsatt for langt til høyre med god margin, type 5-10cm.

 

Mulig jeg gjør grove feil under montasjen, men ser ikke helt hva som kan være problemet. Dette skal jo være relativt enkelt og rett frem. Instruksjonene er fulgt.

 

Tips til hvordan jeg feilsøker og får fikset dette?

Edited by kjegl
Link to comment
Share on other sites

Som du sier, bør det ikke være noe problem med monteringen av originale montasjer på sporene i låskassa.

Har du kjøpt både våpen og sikte hos samme forhandler, la de se på det.

Om ikke kontroller om retikkeljustering virker som forutsatt. Har du antall spesifiserte knepp både i side og høyde? Flytter retikkel seg som forutsatt ved justering? Spenn fast eller fikser våpen slik at det ikke beveger seg. Juster på siktet og verifiser at retikkel flytter seg som det skal. Om du feks har 100 knepp total sideveis justering og verdien av hvert knepp er 1/4 moa skal retikkelet bevege seg ca 70 cm på 100 m, eller 35 cm på 50 m osv. om du skrur fra ene enden til den andre. Gjør det ved midtstilt høydejustering. Om denne er nær topp eller bunn kan du ha mindre i siden. Alternativt prøv et annet sikte som er "known to be good".

Kontroller pipeinnfesting i låskassa. Sikt langs låskassa, og se etter om pipa ser ut til å stå på linje. Sjekk at pipe er fiksert ihht spec. Sjekk at løp er rett. Ikke så enkelt om man ikke har trening med det, men en børsemaker bør kunne se det.

Sjekk at pipa ikke ligger i press mot stokken.

Link to comment
Share on other sites

Ville først sett etter om du har montasjen skikkelig i spor.

Så kan du prøve å bytte hvilken montasje som står foran og bak.

Legg montasjen oppå hverandre og se/mål om de er like. Monter montasjene på kassa og se om de er på linje.

Den eneste gangen jeg har hatt tilsvarende problem, var det en feil på den ene montasjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...