Jump to content

Spørsmål angående noen kniver


TheMaa

Recommended Posts

Hei, rota litt rundt i pappa sitt rot (lager) og fant noen "spesielle" kniver som jeg lurer på hva er.

 

Har kun bilder av 1, men han har en del eldre Norsk produserte kniver. Legger ved bilder av den kniven jeg lurer mest på, da den er litt spesiell.

 

På inngraveringen står det: Bergans, Kvassing, Oslo-Norway

Takk for alle svar!

 

 

 

Edited by TheMaa
Link to comment
Share on other sites

Et enkelt Google søk, hadde kanskje gitt deg noen hint. Eks: http://kniver.blogspot.no/2009/10/11.html   :)

 

Knivbladet er en ting og det er svensk produsert, ikke norskt. Men skaft og trolig slire, er nok "hjemmegjort" og kanskje av en (el. to personer) med samisk bakgrunn. Typesk samisk slire og dyrehode på skafet, tyder også på det. Om det opprinnelig har vært en komplett kniv, tviler jeg på. Men da både slire og knivskaft er samisk inspirert, tror jeg bladet er innkjøpt og resten laget av en privatperson. Og spessielt knivskafet er vel relativt primitivt. Om bladet også er skjevt montert, eller kun har fått seg et bend, vet jeg ikke. Men jeg synes ikke dette tyder på en med mye erfaring, spessielt dyrehodet synes jeg er ganske ammatørmessig utført. Sliren er relativt bra utført, så jeg tror den er langet av en annen, enn den som laget knivskaftet.

 

Noe interessant historie, men en knivs historie kan ha endret utseende på skaft og slirer kan være byttet ut. Det var mange som produserte både kniver og halvfabrikata på den tiden (som nå) og mange kniver er rehablitert. Og kanskje også med nye slirer. Kanskje du har noe annet, som er mer interessant enn denne kniven.

 

PS. På første bilde, er kniven feil montert. Dyrehode på skafet, skal bakover. Da kommer også spissen på bladet rett veg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for kjapt svar, kan dessverre null og niks om kniver. Så den blogspot siden, men så ingen like kniver, skjønner jo hvorfor nå hvis den er laget selv. Dyrehodet er forresten litt ødelagt, kan være derfor det ser dårlig ut.

 

Han hadde for det meste kniver fra andre verdenskrig, bajonetter og noen dolker. Hadde også noen samiske kniver, men de var ikke eldre enn 80-90 talls tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke noe særlig samisk ved den kniven annet enn selve fasongen på slira, med en sånn sving nederst. Dyrehode tror jeg aldri jeg har sett på tradisjonelle samiske kniver, og heller ikke den typen dominerende figurativ dekor. Motivene synes jeg har litt "Svalbard-tema" over seg, med isbjørn, hvalross og fangsthytte under Nordlys. Hjemmesnekret av en svalbardfarer, fangstmann eller gruveslusk som skulle ønske han var fangstmann? 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Lille Arne skrev:

Jeg ser ikke noe særlig samisk ved den kniven annet enn selve fasongen på slira, med en sånn sving nederst.

Det er kun urfolk som tidvis har brukt å pryde bruksgjenstander med dyrehoder og dyr. (ser nå bort fra Vikingtiden - og dragehoder), Gå på museum og se på eldre kniver. Slira er trolig laget av en 3. person og hvor den persoen har sitt opphav (el. innspirasjon) fra, kan en bare spekulere på. Men Svalbrad produsert er tvilsomt. Det var tidligere ingen bosettning der. Kun sporadiske fangstfolk fra Norge og Russland. Jeg har da sett samiske innspirerte eldre kniver, med samme motiver på sliren. Selvfølgelig kan sliren være produsert av en samisk svalbrad fangstmann, men..... Ingen hvilken som helst fangstmann, ville laget en så typisk samisk form på sliren. Og motivene er ikke uvanlig, for folk på nordkalotten (Norge, Finnland, Russland). Og det har vært (tidligere) og er slike dyr i områdene fremdeles, sikter nå til Russland.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, TheMaa skrev:

 Hadde også noen samiske kniver, men de var ikke eldre enn 80-90 talls tror jeg.

Men dette knivbladet, er jo heller ikke eldre. Det er fra 30-tallet og lite interessant. :( Bare en Morakniv og en av mange produsenter.  Mer interessert i de andre samiske knivene. Kanske det er noe interessant. :)

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Geco5 skrev:

Det er kun urfolk som tidvis har brukt å pryde bruksgjenstander med dyrehoder og dyr. (ser nå bort fra Vikingtiden - og dragehoder), Gå på museum og se på eldre kniver. Slira er trolig laget av en 3. person og hvor den persoen har sitt opphav (el. innspirasjon) fra, kan en bare spekulere på. Men Svalbrad produsert er tvilsomt. Det var tidligere ingen bosettning der. Kun sporadiske fangstfolk fra Norge og Russland. Jeg har da sett samiske innspirerte eldre kniver, med samme motiver på sliren. Selvfølgelig kan sliren være produsert av en samisk svalbrad fangstmann, men..... Ingen hvilken som helst fangstmann, ville laget en så typisk samisk form på sliren. Og motivene er ikke uvanlig, for folk på nordkalotten (Norge, Finnland, Russland). Og det har vært (tidligere) og er slike dyr i områdene fremdeles, sikter nå til Russland.

 

Jeg vil foreslå at du gjør et enkelt bildesøk på duodji kniv. Det er ikke mange dyrehoder som dukker opp.

 

Leser du bloggartikkelen du linket til i det første svaret ditt, tyder det meste på at bladet er fra tidligst 1934, senest ut på femtitallet en gang, altså lenge etter at det ble "fast" bosetting på Svalbard. 

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, Lille Arne skrev:

Jeg vil foreslå at du gjør et enkelt bildesøk på duodji kniv. Det er ikke mange dyrehoder som dukker opp.

 

Gjøre søk, kan du gjøre selv. :) Dette er en diskusjon og ikke en rettsa!. Men jeg kan jo nevne, at det er ikke alt som det finnes bilder på nettet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...