Jump to content

Utgangshastighet på Lapua Mega


Recommended Posts

Hei

 

Har en Sako A7 med 48cm løp, kaliber 308. Er det noen som har testet .308 Mega 12g (185grs) med kronograf eller har en ide om mulig utgangshastighet på denne kula (da ved 48cm løp)? Skal lage meg en klikktabell og sliter litt med utgangshastighet. 

 

Ser av Lapua sine sider at kula har en utgangshastighet på 765 m/s, men det er ved 66cm løp. 

Edited by roffiboy
Link to comment
Share on other sites

Hei

Skal du lage deg en klikktabell som har noen verdi, må du kjenne utgangshastigheten i ditt våpen relativt godt. Å beregne og tippe seg frem til vil ha liten verdi. Skal du lage tabell, må du få testet over kornograf. 

 

Når det gjelder klikktabell for mega, må man nesten stille spørsmålet har det noen verdi? Skyt på 200 m og 300 m og se på kulefall. Tipper den kula faller fort etter 200m. Du skal vel ikke drive langholdsskyting med denne kula? Tipper den er ment til jakt. Hvor ofte har du bruk for å skyte på hold over 200m? Har du behov for det, bør du absolutt se på andre kulealternativer. 

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Ville stipulert en hastighet og laget tabell i pcb eller en eller annen app. Så skutt på feks 100, 300 og 400 m. Deretter justert hastighet til tabellen stemmer nær på faktisk bane. 

Vil vel si at jo krummere kulebane innen aktelle hold, jo viktigere med kontroll på dette. 

Link to comment
Share on other sites

I reinsfjellet med hold over 200 m ville jeg uten tvil valgt alt annet enn oryx eller mega. Holdet blir nok det minste problemet, vind en helt annen sak. Med en bc som et kjøleskap skal du virkelig ha kontroll på alle parametre på sånne hold. 

 

Å estimere er absolutt mulig, det kommer til å kreve noen skudd for å finne riktig hastighet, men det blir nok den mest presise måten å gjøre det på uten fonograf. Det forundrer meg veldig om du ikke får lånt deg en fonograf om du legger ut en etterlysning her på kammeret. 

 

Andreas

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kulebanemessig er det jo ingen problem, det er bare å skru flere klikk enn med andre, mer egnede kuler ;) 

Dessverre vil du få mindre marginer,og vil være kritisk avhengig av at avstanden er rett målt. Tror du reinen er på 275m, og den faktisk står på 300m, så er det ei stygg skadeskyting - blåser det så er det utfordringer som er dobbelt så store som med egnede kuler for lengre hold, er det 5m/s, så ser du fort på 30-40cm vindavdrift på 300m. 

 

Dersom du tror at du skal få en god nok klikktabell av å få andres utgangshastighet - til langholds-reinsdyrjakt med potetkaster - OG faktisk treffe der du vil i tillegg - så får du dårlige odds av meg. Før du tar noen avgjørelser i denne saken, så gå ut og skyt på reinsfiguren på 300m. Jeg gjetter på at du får omlag 700m/s, kanskje litt mindre, så du skal sikte 70cm over på 300m - om du derimot har 670m/s så skal du sikte 80cm over - men prøve med 75cm over da - og se om du er fornøyd og samler 10-15 skudd på det som er akseptabelt for å felle et reinsdyr? Den øvelsen må du gjøre uansett, så kronograferingen er igrunnen overflødig.

 

Om du ikke gjør den øvelsen, og likevel drar til fjells og skyter på 300m, eller tilogmed 200, så er du en av de som bidrar til å ødelegge jegeres rykte, med å ikke være godt nok forberedt, og nesten helt sikkert, med å skadeskyte unødvendig.

 

 

K

Edited by M67
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...