Jump to content

Ladedata til 130 grain Accubond i 6,5x55.


assassin

Recommended Posts

  • 2 months later...

Til accubond 130 gr lader jeg med 48 gr MRP eller 49 gr N-15. Gjør rundt 850 m/s i børsa mi. God og presis kule som jeg bruker på alt opp til rådyr. Fine slakt somregel. Vær obs på at N-15 er et skytterlagskrutt så følg ladedata på boksen for 8,4 grams kule. Brennhastigheten og ladevekter kan variere fra lot til lot.

Til 140 grains sierra kan du prøve 44-45 grains N160. 47 gr MRP funker også fint her. Eller N-15 ca samme ladevekt rundt 47 gr. Start lavt og jobb deg opp til max.

Link to comment
Share on other sites

Scirocco'en kliner til mer enn jeg liker...

Neste runde skal jeg lade med 140 Woodleigh PP og litt lavere hastighet.

Den store fordelen med Scirocco er kulebana; veldig høy bc og høy hastighet gir flat kulebane, og innskutt på 200m trenger jeg ikke tenke på treffpunktsendring på mitt maks skuddhold=250m(m tofot/anlegg)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Har du gamle Sciroccoer?

 

Har brukt 130gr Scirocco ll på noen rådyr, nydelig presisjon og perfekt terminal ballistikk. Scirocco ll er den tøffeste av 130gr bonded kulene.

Hadde loven vært riktig hadde jeg allerede skutt flere elg med denne.

 

Har ladet med 45gr MRP i 260Rem, 49gr i 6,5*55, max trykk og max presisjon i begge.

 

Drømmen er å bruke 120gr A-frame eller TSX til alt. Perfekt løsning for en stakkar med 50cm 6,5 pipe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Scirocco tåler ganske mye. Den er vesentlig hardere enn Accubond. Bløtest er 129 Interbond. Gir også den klart største diameteren og er nok kanskje derfor også den beste av dem til de mindre hjortevilt artene.

 

til 123-130 grs kuler får du som regel beste hastighet/presisjon med kruttene hakket under magnum brennhastighet. 550/URP/4350/760/Re 19/4831. 130 ish kuler er jo som laget for 6,5. Nok penetrasjon til viltet patronen er best til og ikke så tunge at det begynner å bli ett problem med plass i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
På ‎13‎.‎03‎.‎2014 den 17.31, Skrukken skrev:

Sette dybde på denne?

På Accubond? Jeg har brukt den i tre ulike Blaserpiper. Satt den ca 1mm fra bommene. Det ble noe ulikt i de tre løpene. Det ligge ren bruksanvisning på å måle COL ett eller annet sted, hvis ikke du har det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...