Jump to content

Stående fuglehund.


Hufsa

Recommended Posts

Heisann :smile: Har tenkt lenge på hvilken hunderase jeg skal velge, kommer ikke til å bli noe før uttpå høst parten. Det er 3 raser som jeg sitter å ser på. det er Gordon setter, Vorsteh og pointer. Men har liksom aldri satt meg til ro med en rase.. Den skal brukes på rype og skogsfugl jakt og kanskje en EKSTREM sjelden gang sjøfugljakt. Har aldri jakta med hund før så har ikke så mye peiling på hvordan de forskjellige rasene er i "personlighet". Derfor lurer jeg på om noen av dere kunne hjelpe med litt på vei mot et riktig valg. Det som jeg ikke skal unnlate å si er at jeg bryr meg ikke så mye om utseende eller rase vis det kommer opp ett bra kull.¨

Takker for alle svar :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

For 13 år siden kjøpte jeg min første fuglehund. Jeg var også uten erfaring med fuglehund, men hadde nærmest bestemt meg for Gordonsetter.

Jeg kom i kontakt med en som er aktiv i fuglehundmiljøet her i Molde, og spurte han til råds ang hundekjøp.

Han anbefalte ikke Gordonsetter for nybegynnere. Disse, sammen med irsk setter og Vorsteh, krever visstnok mye erfaring av eieren.

Siden han hadde bred erfaring med de forskjellige rasene, anbefalte han meg å kjøpe Pointer. Dette på grunn av deres lynne, gode jaktegenskaper og at de er enkel å dressere.

Som du sikkert skjønner så kjøpte eg Pionter, og har angret ikke et sekund på dette i ettertid. Han var fantastisk i familien, knallgod på jakt og den viste aldri aggressivitet mot verken mennesker eller dyr. Gjennomført snill og grei!

VI måtte dessverre avlive han i Januar pga alder og sykdom.

Vi hadde egentlig tenkt å være et par år uten hund, men jeg er redd vi ikkje klarer å vente så veldig lenge, og da blir det Pointer igjen for vår del.

 

Det eneste negative jeg kan komme på med pointer, er at noen av de kan ha litt tynn pels.

Mitt råd til deg, er derfor Pointer!

 

mvh

olafen

Link to comment
Share on other sites

Har sett mye på pointer og er vel en av de jeg faktisk vurderer mest :) men har også begynt å se på kleiner münsterländer, liten i størrelsen, og hørt den ikke røyter så "EKSTREMT" men vet ikke helt hvordan den fungerer i skog? erfaringer? :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Kl. Münsterländer og er godt fornøyd med ham. Holder god kontakt i skogen og legger opp fint søk. Det han har av svakheter og mangler er mine feil i dressur og jakttrening. Kjempesnill familiebikkje i tillegg (vi har 5 unger så han er testet skikkelig!)

Jeg har lyst på KLM igjen når gamlingen må gi seg.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er det mest jakt på fjellet som er aktuelt så er nok en britisk hunderase det sikreste valget og også de som er lettest å få til. Selv har jeg Kleiner Munsterlander siden jeg jakter først og fremst i skog. Her jeg jakter er det en del ulv, å da vil jeg helst ha hunder som holder meget god kontakt. Helst innenfor 100m. Apport er ofte noe du får nesten gratis med de tyske hundene, mens de britiske ofte trenger en del mer trening på den biten. Men hadde jeg jaktet først og fremst fjell, hadde jeg nok gått for en brite.

Link to comment
Share on other sites

Heisann :smile: Har tenkt lenge på hvilken hunderase jeg skal velge, kommer ikke til å bli noe før uttpå høst parten. Det er 3 raser som jeg sitter å ser på. det er Gordon setter, Vorsteh og pointer. Men har liksom aldri satt meg til ro med en rase.. Den skal brukes på rype og skogsfugl jakt og kanskje en EKSTREM sjelden gang sjøfugljakt. Har aldri jakta med hund før så har ikke så mye peiling på hvordan de forskjellige rasene er i "personlighet". Derfor lurer jeg på om noen av dere kunne hjelpe med litt på vei mot et riktig valg. Det som jeg ikke skal unnlate å si er at jeg bryr meg ikke så mye om utseende eller rase vis det kommer opp ett bra kull.¨

Takker for alle svar :)

 

Det er en morsom og utfordrende jobb å skaffe den "riktige" valpen. De 8 fuglehund-raseklubbene byr på verdifull informasjon på sine web-sider, og henvender seg til folk i din situasjon for å gjøre "gode" valg.

Alle rasene er kapable til å vinne premier og konkurranser og være fremragende jakthunder, men internt i rasene er forskjellene store på kvalitetene.

Vær bevisst at dette er jakthunder, programmert og spesialisert, det finnes enklere og mindre krevende hunder, men de gjør ikke jobben i fjellet/skogen i dagevis og under røffe forhold.

 

Til eksempel skriver GS klubbens avlsråd om kvalitet (gjelder nok alle populære raser):

Info til valpekjøpere:

Vår rase har i de siste årene blitt mer og mer populær og det er i dag den 6. største rasen i Norge. Stor etterspørsel har generert stor produksjon og i alt for mange tilfeller dårlig kvalitet på hundene.

http://www.gordonsetter.no/index.php?option=com_content&view=article&id=150:info-til-valpekj%C3%B8pere&catid=92&Itemid=1056

Prisen på skitt og kanel er den samme, mitt råd er å kontakte avlsrådene i klubben(e) eller benytte deres online informasjon.

 

Råd #2 er å skaffe deg tilgang til terreng der det bevislig er fugl, så du kommer godt igang med unghunden første høsten, 2de, 3de osv.....

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...