Jump to content

Skyteforming med pistolkrutt og uten kule... med demper?


jamez

Recommended Posts

Noen som har erfaring på dette?

 

Skal skyteforme noen .30walker hylser fra 7.62x39.

Hylsa til venstre er ei ferdi .30walker lagd fra 6.5 grendel, hylsa i midten har jeg pressa bak skuldra på så den kamrer, til høyre er urørt 7.62x39 hylse.

walker_zpsfe77c675.jpg

 

Foreløpig plan er å fylle hylsa i midten med ~15grain n310, (ingenting maismel, gryn, voks eller noe som helst på toppen) sette børsa på høykant slik at jeg kan kamre uten at kruttet ramler ut, og blåse av i garasjen med demper på...

 

Vil ikke bruke noe maismel e.l. i for er redd det setter seg i demperen...

Voks burde kanskje smelte/brenne opp i smellen da, men det har jo ingen annen funksjon enn å holde kruttet på plass så kan vel like godt ha dem åpen i toppen?

 

Så spørs det bare om det blir nok trykk til å få ut skuldra tilstrekkelig.

 

(OT. Ser at denne posten hadde passa under "du vet du er ladenerd når" ...du planlegger skyting uten kule i garasjen :lol: )

Link to comment
Share on other sites

Er vel kanskje bare å prøve. Quickload antyder at 15 grain n310 gir endel trykk med "kule" på 0.1grain. Men ingen stor fare for overtrykk da. Ikke sikkert jeg får perfekt fasong men burde jo bli bra nok til at jeg kan lade neste runde med kule...

Link to comment
Share on other sites

Nysgjerrigheten tok overhånd. Satte på walker løpet på vixen for å prøve!

Kjørte nedi 16grain N310, ingenting på toppen, tynnt lag olje på hylsa... satte på demper, børsa på høykant og fyra ivei i garasjen. Det sa da pang det... Fint jeg har 3.6m takhøyde og betonggarasje for det smalt jaggu brukbart, selv med demper!

 

Resultatet ble vel som forventet. Fått blåst ut kroppen, men skuldra ble ikke blåst ut nok. Og som jeg mistenka krympa lengden enda litt mer. Jeg hadde trimmet den til 38.0mm først, og etter skyting var den nede på 37.5mm.

 

Konklusjonen for min del er at det kan være greit å gjøre dette før jeg skyter fulladning. Koster lite tid og ingenting penger i krutto og hette. Fort gjort å fylle 16ish grain n310 og noen skrothetter.

 

Her ser dere resultatet. Først 7.62x39, så 7.62x39 som er presset bak skuldra på, så den formskutte, så 6.5 grendel som er ekspanda og skutt en gang. Tilslutt en 6.5grendel og en 22ppc - just for fun :)

 

walkerOgCo_zpsab025c97.jpg

 

Ble litt nysgjerrig på om det hadde gått an å hydroforma også. Må isåfall ordne meg en bolt som går akkurat inni hylsehalsen når den står i dia, fylle med vann og slå... Det får bli en annen kveld.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt nysgjerrig på om det hadde gått an å hydroforma også. Må isåfall ordne meg en bolt som går akkurat inni hylsehalsen når den står i dia, fylle med vann og slå... Det får bli en annen kveld.

Hydraulisk skyteforming fungerer det, men ikke med metoden du beskriver.. :wink:

Jeg har lekt meg litt med hydraulisk skyteforming, funnet oppskriften og fått det til å funke tilfredstillende.

Det står noe i denne tråden http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=67528&start=0 Jeg har kommet en del lenger i prosjektet, men ikke oppdatert tråden ser jeg. :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...