Jump to content

(Spørsmål) Lyddempers påvirkning på ballistikk.


ketilkor

Recommended Posts

Hei.

 

Litt forhåndsinfo før jeg kommer til selve spørsmålet.

 

Jeg og kompisen min har begge kjøpt inn småviltrifler i 17hmr.

Vi er ferske jegere, men forsåvidt erfarne skyttere.

 

Jeg har en Savage 93R17

Kompisen min har en CZ 455

 

Vi har begge a-tec lyddempere.

Jeg har en cmm-6 rimrife. (Esken var merket 17hmr, men ikke selve demperene, der står det kun rimfire.)

Kompisen min har en cmm-4 rimfire.

 

Vi skyter med CCI Gamepoint og CCI V-max.

V-max'en er litt lettere og går litt kjappere enn Gamepoint, men den ballistiske tabellen er så og si lik når innskutt på 100 yards.

 

Så det store spørsmålet...

 

Når jeg skyter på 100 m treffer V-max ca 10 cm lavere i pappen enn Gamepoint.

Når kompisen min skytter, er det mer eller mindre likt treffpunkt.

Hva er årsaken til det?

Link to comment
Share on other sites

Takk for at du fikk klarhet i dette, vi har hele tiden trodd at vi hadde like våpen.

(Ok, jeg synes du ga meg et ganske billig svar...)

 

Jeg er selvfølgelig klar over to forskjellige våpen vil oppføre seg forskjellig.

Men i dette tilfellet er avviket såpass stort at jeg synes det er litt pussig.

 

Som tittelen hentyder. Er det lyddemperen så påvirker så mye? Da dette er den mest vesentlige forskjellen.

Har lest litt rundt og finner mye sprikende info rundt lyddemper.

Lengden på løpet er ellers lik på begge riflene.

Link to comment
Share on other sites

Det er VEKTEN av lyddemperen som påvirker treffpunktet.

Med en lyddemper henger du et lodd ytterst på pipa, denne bøyes ned, og treffpunktet blir lavere.

At dette er forskjellig på to forskjellig våpen kan skyldes at pipene ikke er like stive.

En lyddemper vil også påvirke måten pipa svinger på, og kan gi andre utslag enn lavere treffpunkt.

 

Påstander om at lyddemperen "bremser" kula er overtro, og må skyldes at folk sov på skolen.......

Link to comment
Share on other sites

Kanskje G.Larson ga deg ett billig svar, men det er også det riktige svaret.

 

At du har 10cm treffpunktforandring på 100m med to forskjellige ammunisjonstyper er helt innenfor normalen. At kompissen din ikke har det er også helt normalt.

 

Noen rifler går i samme hullet med alt av ammunisjon, andre forandrer treffpunkt 20-30cm med forskjellig ammunisjon. Rufler og løp er forskjellige og oppfører seg derav forskjellig. Årsaken til at forskjellig ammunisjon forandrer treffpunkt er forandring i pipesvingningene / hvor munningen er når kula forlater løpet. Teoretisk skal ett tykkere og kortere løp gi mindre forandringer pga en lavere amplitude på svingningene.

 

Treffpunktforandring uten / med lyddemper er også helt normalt, det er flere faktorer som påvirker utfallet bla:

 

-Endring i tyngdepunkt, gir utslag i mindre munningsvipp.

-Mer vekt gir mindre rekyl. Påvirker rekylopptak og munningsvipp.

-Demperen bremser gassene og gir mindre rekyl, ergo forandring i rekylopptak som resulterer i mindre munningsvipp.

-Demperen gir utslag i forandringer i løpssvingninger som kan resultere i treffpunktsforandring alle veier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...