Jump to content

Mosin nagant 91/30


Ivanped99

Recommended Posts

Alle boltrifler er lovlige til jakt i Norge så fremt totallengden på riflen er >/=840mm og pipelengden er >/=400mm, samt at den er kamret for et lovlig kaliber (dvs. ikke 12,7x99/.50 BMG, .224 Boz, 4,6x30, eller 5,7x28).

 

M/91-30 fås innvilget til jakt på lik linje med alle andre Mosin-rifler og rifler basert på Mosin-mekanismen. Selv ville jeg heller lett litt mer og betalt litt ekstra for en finsk Mosin, eksempelvis en M/39 som Mas-36 har. Disse bærer preg av å være veldig mye mer gjennomtenkte, som også gjenspeiles i byggekvaliteten på disse. Selv de "verste" finske riflene baserte på grove kasser fra det russiske keiserdømmet har et langt bedre presisjonspotensial, et mye bedre avtrekk, og en mer solid kolbe enn noen russisk/sovjetrussisk/sovjetisk/østblokk-Mosin.

 

Det er riktignok noe kluss med ammunisjon til de eldre finske riflene som ikke er omgjort/bygget for å kunne bruke 7,62x54mmR, men jeg ville mye heller hatt en M/27, M/28, M/28-30, eller M/39 enn en slarkete russer :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Mosin.jpg

Remington, New England Westinghouse 1915. Bilde er tatt fra nettet.

Ble innkjøpt denne uken for kr.1.500,-

Jeg hadde nøyaktig en slik i nevene nå sist onsdag. Den stolte eieren kom til meg for å ta en nærmere kikk og rense den for all snerk og gammelt fett.

Kolben var nesten sort, men ellers pent behandlet, sluttstykket derimot hadde dype korrosjons arr og var ikke nummerlik med rifla. Det trakk helhetsinntrykket noe ned. Baksikte var den "Dragon Cossach curved rear sight". Riflas prod. år 1915. Den var ikke slarkete, bolten satt som et skudd og kontaktflater var rene og pene, pipa innvendig var speilblankt, noe som lover godt. Vi hadde litt liten tid og det hele gikk litt fort hvor jeg avsluttet med å lade opp en eske med patroner. Avtalen er at jeg skal bistå med ammo den første tiden. Det er eierens første rifle og han har ingen bakgrunn med våpen fra før. Det blir spennende :D

Jeg rakk ikke å ta noen bilder, men jeg antar at jeg får gleden av en uttesting. Da skal jeg ta noen bilder og måle utgangshastighet. Morsomt å sammenligne med min strøkne mod.44. fra Polen 1954. Jeg kan ellers nevne at avtrekket var blytungt, her bør det gjøres noe.

 

Eieren har den som et prosjekt med å rigge den opp med bøyet hevarm og montasje av tidsriktig kikkert som PU-sniper modell.

Det hele handler om nostalgi, eie og bruke en veteran.

 

Ammo ellers:

Når jeg var en tur på Jaktdepotet i Drammen i høst ble det nevnt at de hadde importstans fra Russland p.g.a. sanksjoner. Vet ikke noe om det ellers. I følge deres nettside så har de 7,62x54R fra Barnual, jeg har selv ikke testet disse, men har sett dem, stålhylser og ikke egnet for hjemmeladning.

Link to comment
Share on other sites

Dersom det er en original M/91 produsert i USA, 1915, ville en slik aldri hatt et PU-sikte montert med mindre den ble gjort om til M/91-30-standard senere. I tillegg er jo disse mye mer sjeldne enn tilsvarende fra Russland. Det blir litt helligbrøde å montere på en kikkert og hevarm som ikke har noe å gjøre på et slikt våpen, spør du meg!

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det Ei tohi varjata, jeg påpekte nettopp det, men det virker ikke som eieren bryr seg om dette historiske, Han har ellers i over ett år vært på jakt etter en PU-sniper uten å lykkes. Nå har han fått kloa i det første og beste.....

normal_Mosin-N.JPG

normal_Mosin-Nag.JPG

Jeg fant et par bilder av omtalte eksemplar tatt av selger.

Under fremre skjefte er det stemplet inn US.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert lekkert med en herpet Westinghouse med utskjæring i stokk og digre hull i kassa for å få montert et Kina-produsert PU-sikte som uansett er et rakleverk å skyte inn og bruke i praksis. Egentlig dumskap å gjøre slik, da er det bedre å beholde amerikaneren original og heller selge den om en finner en passende M/91-30........ dagens utblåsning fra en som irriterer seg litt for mye over de som ødelegger historiske rifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snakket med den entusiastiske eieren, ombygging er satt på "holding position". Han forstår hva det det dreier seg om.

Rifla vil bli uttestet på min "private" ved nærmeste anledning. Den blir avfyring med noen testskudd hvor fare for liv og helse er utelukket. Hvor lenge siden denne har fått brent krutt er uvisst. At Westinghouse har klart å lage en pålitelig rifle tviler jeg ikke på, men sluttstykket er av ukjent opphav m.m.

Om ca. 3 uker skulle reintroduksjonen være et faktum. Det kan bli gøy :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Så flott at du fikk avverget det. Jeg tror du har autoriteten til å stoppe slikt :D

Siden både sluttstykkehodet er utbyttbart og patronen kamrer på randen er det jo enklere å få en Mosin til å ha "OK" patronspill enn eksempelvis en Mauser. I alle fall med stålhylset fabrikkammo er det grei skuring så lenge det er innenfor trygge rammer. Litt annerledes om en skal lade, men det er vel ikke verre enn å bare halspresse..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal få tak i noen Barnual til uken, har ikke prøvd dem selv, men kan være morsomt å prøve i min også. Han fikk med seg fra selgeren 17 stk. S&B engangsskutte hylser i originalesken. Disse må ha vært skutt i en helt annen Nagant. Hylsen stoppet i kammeret ca.3 -4 mm. fra kraven. Jeg presset dem helt ned, noe som ikke blir nødvendig etter formskyting. Neck-size blir en selvfølge. Disse hylsene strakk seg over maks lengde etter sizing, ikke overrasket. Jeg for min del har med minimal pressing av Lapua hylser fått 20 smell med bare tre trimminger av hylsene. De som har overlevd ca. 15 smell blir normalt kastet, for min del.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at av Barnauls ammunisjon til 7,62x54mmR er at FMJ-ammunisjonen med plastdekte hylser (de med matt mørkegrå farge) er best å skyte med til vanlig. Virker som at disse er ladd med litt mildere krutt enn de vanligere zinkvaskede blanke hylsene. 203gr-softpointen er ikke god å skyte med, spør du meg, da de er ladd til elefant-nivå og har en lakk som smitter over på ca. alt i mekanismen, og du får cirka tre meter stikkflamme fra en M/44 i dagslys! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...