Jump to content

Blaser R8 med 300win mag


pelsjager

Recommended Posts

Først må jeg si takk til alle som svarer på spørsmål! Som ny i skytesporten så lærer jeg utrolig mye på dette forumet her!

 

Jeg har begynt å interessere meg for langholdsskyting. Har fra før en 8x57is til blaser R8, men tenkte å supplere med en 300win mag. 17mm diameter på løpet.

 

1) Ser at mange kaliber f.eks 338 lapua mag kommer i forskjellige løpsdiametre. Hvorfor det? fordeler/ ulemper?

2) Det løpet jeg skal kjøpe er ikke gjenget for lyddemper. Anbefales det lyddemper til dette kaliberet? Har en Hausken Jd151, kan denne brukes?

3) 300 win mag + BlaserR8 + zeiss 1,8-14x50 = en brukbar langholdsrigg?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde valgt brems istede for lyddemper. Syns det gir mer behagelig rekyl + at man slipper varmgangen ifra demperen i kikkerten... Zeisen du nevner er en grei kikkert, men er vel ikke akkuratt en langholdskikkert. Får mange bedre alternativer i den prisklassen, der finnes det mye godt stoff å lese her på kammeret...

Link to comment
Share on other sites

I 8x57is løpet ditt har du et supert jakt kaliber..om "langholds løpet" primært skal brukes på stål/papp så hadde jeg gått for semi weight 19mm profil eller match profil 22mm..

Når det gjelder kaliber til Langhold så hadde jeg kommet til å kjøpt et løp i 300 Norma mag..en mere moderne patron.. uansett hvilken av disse patronen du velger bør du kunne lade selv..300 Norma Mag finnes det "ferdig rulla" ammo til..300 win mag har et bredt utvalg jakt ammunisjon til men ikke brukbar "langholds ammunisjon..

Når det kommer til optikk så gå for en Burris XTR II 5-25x50 et kanon kikkertsikte til dette formålet..

 

Skal du kun skyte ut til 500 meter ish.. så holder en jakt kikkert fint..

Link to comment
Share on other sites

Med et tykkere løp (økt løpsdiameter) vil vekten øke..( kan være både positivt, og negativt) positivt riflen vil bli mere stabil å skyte med, men tyngre og bære.. et tykkere løp vil bli bli senere varm, tåle flere skudd før(mirage)..som regel vil presisjonen være bedre med et tykkere løp..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...