Jump to content

Norma 11 til 223


Trojan

Recommended Posts

Har drevet et prosjekt på 75 Partizan og 80grs Sierra MK ladet med en lot N11. Begynner med å si at prosessen har vært lang og arbeidskrevende med tanke på gode og sikre data. Som du sikkert vet, kan skytterlagskrutt variere en hel del. Se for øvrig disse trådene for bakgrunnsinformasjon:

 

- viewtopic.php?f=17&t ... &sk=t&sd=a

- viewtopic.php?f=17&t ... &sk=t&sd=a

 

Vet at på kammeret er det noen som er meget dyktig på bestemmelse av krutt-tolkning og brennhastighet. To av dem har vært til svært stor hjelp for meg i denne prosessen.

 

Tanken var å lage en tråd om prosessen jeg har hatt frem til et resultat, men det er litt tidlig ennå siden det må skytes noen flere tester.

Så om du/dere er litt tålmodig, kan jeg legge det inn her når jeg føler at resultatet er tilfredstillende. På grunn av ekstremt høyt tidspress for tiden kan dette ta litt tid.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt for denne fremgangsmåten er forankret i et nylig prosjekt der jeg har tilpasset ladninger til kal. 223 Rem. I denne prosessen har jeg hatt meget bra veiledning i fra to personer her på kammeret. Disse to har lært meg utrolig mye om krutt og egenskaper. Benytter derfor anledningen til å si takk for velviljen dere har vist ved å gi av den enorme kunnskapen dere besitter. Har også lånt noen fragmenter av setninger fra disse to herrer, siden jeg ikke så hensikten i å finne opp kruttet på nytt :D

 

Føler at det ikke er forsvarlig av meg anbefale noen ladninger her, da skytterlagskrutt varierer alt for mye fra lot til lot. N11-kruttet oppleves som noenlunde trygt i kal. 223 pga dens begrensede hylsevolum, men muligheter for ubehagelige overraskelser kan en ikke utelukke av den grunn. Finnes noe raske Lot´er her også!

 

Jeg vil istedefor oppsummere veien til målet i prosessen og det som er viktig for å komme frem til et godt resultat.

 

Tillater meg å låne et sitat fra Bamrud i fra en annen tråd om skytterlagskrutt her på kammeret:

 

”Her brukes det et tegn som er mer riktig enn = det er ~(tilnærmet lik)Skytterlagskruttet kan variere ganske mye i brennhastighet på begge sider av brennhastighets skalaen. Derfor bare tilnærmet lik. Så nær som, .. uten å være det...

Så hvis vi tar de mest hurtigbrennende først, så blir det omtrent slik:

 

Norma 11 ( = RP 11) ~ N150 .. kan i raske lot’er være nærmere Vihta N140 og Norma 202

 

 

Min beskrivelse er ”skreddersydd” til kal. 223 Rem, derfor vil deler av den ikke passe inn i andre kalibre. De som velger å bruke denne prosessen gjør dette på eget ansvar. De som føler et snev av å inneha for lite bakgrunnskunnskap til trygg gjennomføring av et slikt prosjekt vil jeg anbefale å la vær. Om noen har noe viktig å tilføye så post det gjerne, slik at jeg da har mulighet til redigere det inn i beskrivelsen, slik at den blir best mulig.

 

For å få mest mulig oversikt over emnet anbefaler jeg at disse to trådene blir lest:

 

viewtopic.php?f=17&t=3234

 

viewtopic.php?f=17&t=3139

 

 

Trinn 1. Innsamling av bakrunnsdata.

 

For å få et trygt resultat kreves det noe kunnskap om krutt, samt en del utstyr. I tillegg kreves det nøyaktighet!

 

Før en slik prosess settes i gang er det noen ting som må være på plass:

Les ladeboken og lær å tolke trykktegn. Uten denne kunnskapen, så bare glem videre utforskninger, med mindre du vil deg selv og våpenet mye vondt.

Få tak i så mye ladedata som overhodet mulig. I tillegg til nordisk krutt, finnes det mye om amerikansk krutt. Egne utgivelser av forskjellige slag finnes også fra enkelte produsenter. Landrø har f. eks liggende på hjemmesida si en ladetabell for Sauer.

Finn også frem dine tidligere ladedata.

 

 

Når du har dette på plass, er det på tide å finne frem boksen. Hastigheter og trykk i ladedataene er oppgitt med 74cm løp. Nevner dette fordi både trykk og hastigheter blir en del forskjellig fra f. eks 60cm løpslengde.

Jeg vil anbefale å justere dine sammenligningsdata fra andre tabeller til samme løpslengde som på boksen.

Om f. eks andre data har løpslengde på 60cm må du justere hastigheten med ca 30m/s. Regelen her er at et lengre løp gir mer hastighet og trykk.

Sauerdata på boksene er ofte høyere enn de data som finnes i ”sivile” tabeller. En god måte å se dette på er å sammenlikne de dataene som finnes i Landrø sin ladetabell for Sauer. Her er oppgitt VVH-krutt, (og andre) til sauer, og de er gjennomgående høyere en de dataene VVH oppgir i sine ordinære data. I tillegg til 74cm pipelengde vil dette gi høyere hastigheter.

 

 

Trykkdata er meget viktig siden det nettopp er trykket som kan få en slik prosess til å utvikle seg til noe mindre hyggelig. Ulike typer krutt varierer mye i egenskaper på hastighet og trykk. Dette gjelder også innenfor såkalt singel-based og dobbel-based krutt. Eksempelvis gir som regel Norma krutt høyere hastighet enn Vihtavuori. Norma og amerikanske data oppgir som regel trykk i tillegg til hastighet. Begynn alltid med å sammenlikne med det skytterlagskruttet som er mest likt i oppbygning. Norma skytterlagskrutt sammenliknes først med Norma-data istedenfor VVH-data. Spesielt hvis man skal ta hastighet, og også startdata med i betraktningene. Selv om et VVH-krutt (N100serien), og et Norma krutt kan ha omtrent samme max-data vil hastigheten gjerne være høyere i Norma kruttet..

 

Trinn 2. Analyse av bakgrunnsdata.

Sett deg ned å sammenligne data. Du vil da få dannet et noenlunde bilde om hva slags krutt dette er, med andre ord hvilke krutt som er best egnet til det kaliberet og den kula du har valgt. Det viktigste er åsammenligne trykkdata og ikke bare hastigheter!

Når du har sortert data og sitter igjen med informasjonen som best lar seg sammenligne vil du få en grei og trygg startladning, og ikke noe mer enn nettopp en startladning. Det absolutt dummeste du kan gjøre nå, er å bruke data som passer best i tabellene og bruke disse ukritisk. På dette stadiet er det en viss sannsynlighet for at du har bommet med sammenligningene dine! Dette kom tydelig frem i mitt prosjekt på to måter. En måte ved at konklusjonen på "min" N11 Lot viste seg å ikke passe inn i noen kjente krutt-data, men var riktignok tilnærmelsesvis en kjent type krutt. Den andre måten var ved at krutt-typer begynte å bytte plass i Burnig Rate Chart (VVH og Norma). Så selv om Burning Rate Charts er et nyttig verktøy er det viktig å bruke disse med et kritisk blikk, med tanke på at hylsevolum og andre egenskaper er meget forskjellig mellom f. eks 223, 6,5x55 og 308 win. Gode startdata er viktige, men ikke på langt nær så viktige som max-data. Inntrykket er at en finner store variasjoner på startdata innenfor sammenlignbare krutt.

Om du velger å starte lavt nede med startladningen og som muligens soter, men er trygg, vil du være ganske sikker. Men å starte for lavt kan også representere en fare, så her skal du ikke lengre ned enn nødvendig! Dette fenomenet kalles for S.E.E (Secondary explotion effect). For mer info om dette, se ladeboken. Se for øvrig også denne tråden om emnet:

 

viewtopic.php?f=17&t=5041

 

Trinn 3. Utvikling av testladninger og ladestige.

 

For at du skal ha et tryggest mulig utgangspunkt forutsettes det at følgende er tilstede:

 

1. At du har målt friflukten, og ikke tar en fra en vilkårlig tabell. Og at du i det hele tatt har friflukt. Manglende friflukt gir en trykkøkning på ca 7200psi!

2. Variasjon i settedybde har stor påvirkning på trykk. Ved å ta en sammenligning på patronlengde ved hjelp av indre-ballistikk programmet QuickLoad vil f.eks trykket øke med 279 bar med 58mm patronlengde (COL), i forhold til COL 60,6mm (80grs Sierra MK). 24,5 grs Norma 203B. Løpslengde 60cm). I dette tilfellet gir QL en maks ladning på 24,55grs ved COL 60,6mm og 23,8grs ved COL 58,0mm. Det er en vesentlig forskjell i dette kaliberet!

3. At du har ei hette du vet er god.

4. Hylser som er av ca samme kvalitet og lik i volum som de vi finner data fra, presset etter alle kunstens regler. Dette er viktig med tanke på at i små hylser vil små variasjoner i volum få store utslag i trykk.

5. Kruttdrypper.

6. Lag deg noen ryddige notater og skjemaer underveis.

 

Trinn 4. Lading av testserier

Nå begynner den praktiske biten, nemlig lading av test-serier i forskjellige ladninger.

 

Når du har bestemt deg for hvor du tror det beste vektområdet er innenfor det helt trygge, så lad opp to skudd med et 0,3-0,5 grs mindre en det, Jeg vil altså at du lader opp to skudd som ligger litt under det du har funnet som startladning. Dette fordi en startladning i en tabell kan om du er uheldig være litt høyere enn du tror. Om du har funnet en startladning på f.eks 22,5, så lad f.eks to skudd med 22 gr, to skudd med 22,8, 5 skudd med 23,1 og så et lite stykke oppover. Det beste er selvfølgelig å kunne ha med ladeutstyret på banen for å kunne lade etter hvert som du får informasjon fra hylser og kronograf.

Når du har funnet startladningen og begynt å produsere en ladestige som utgjør test-seriene, så husk og merk patronene godt med informasjon om ladevekt. Ganske kjedelig om en begynner å rote med dette.

I kal. 223 Rem vil jeg anbefale en stige som har en begynnende økning på 0,3 grs. Med lite hylsevolum og da spesielt med raskt krutt vil trykkøkningen skje fort. I mitt prosjekt gikk jeg ned til 0,2 og 0,1 grs økning etter hvert som jeg begynte å nærme meg maks-ladninger. Hastigheten økte faktisk ganske betydelig mot slutten med så små variasjoner. For å få til slike små økninger i ladevekt, kreves det en krutt-drypper.

Lad minimum 7-8 patroner i hver serie, helst 10 stk slik at en får gode data.

 

Trinn 5. Skyting av test-seriene.

 

For i det hele tatt å få pålitelige data kreves det noe utstyr:

1. Mikrometer til måling av trykkringsdiameter (se ladeboken og lær deg dette om du ikke allerede kan det).

2. Kronograf.

3. God skyte-støtte for å få pålitelige samlinger.

4. Skjema for notering av informasjon fra seriene.

5. Skytebriller (husk at dette er et eksperiment som genererer høyt trykk!)

6. Ladeutstyr tilgjengelig på banen (fordel).

 

 

Når første skudd er avfyrt, kan en begynne å se etter tegn på trykk. Lite trykk gir i mange våpen soting av hylsen. Om dette inntreffer og INGEN andre tegn til høyt trykk er tilstede, har du fått bekreftet at du i hvert fall er lavt ned i trykk. Nevner som et eksempel at mitt våpen har et såpass trangt kammer at jeg går glipp av denne informasjonen.

I det øyeblikket du kommer til en hastighet som nærmer seg en max-hastighet i en troverdig liste må en begynne å være ekstra observant med tanke på trykk. Hvis du f. eks har et krutt som du med stor sannsynlighet har vurdert til i nærheten av N540 og har 60cm pipe vil f. eks alt over 800ms i 80grs Sierra MK (jf VVH tabellens hastigheter) være nødvendig å vurdere med måling av hylser for trykkvurdering.

 

Om du er heldig og får plass i hylsa er det ikke umulig at det går an å gå høyere enn 800m/s, men det forutsetter at du vet hva du holder på med. Men husk, det er ikke noe poeng med å tyne alt til max!

 

Ladningene vil ofte bli jevnere etter som trykket stiger. Så lenge trykket ligger relativt lavt kan det ofte skje at man registrerer liten endring i hastighet, og trykk før man kommer et stykke lengre opp. Dette er ikke nødvendigvis helt lineært så lenge trykket er lavt. Når hastigheten begynner å øke tydeligere lineært er trykket i ferd med å komme opp på et riktigere nivå, og du vil vanligvis få jevnere hastigheter, Når hastigheten øker prosentvis mer på lik økning i ladevekt nærmer du deg fortere max. Skjønner?

 

Mot maks.

En bratt hastighetskurve i nærheten av noe man antar som max, vil som regel være nettopp det!

Du trenger en ladning som er jevn, og som samler, og om du har oppnådd dette og hastigheten er tilfredsstillende, så er det bare å stoppe der. Du vil her mest sannsynlig se at alle skuddene innenfor samme ladvekt viser temmelig jevn hastighet (ca +/- 5m).

Derimot om du vurderer trykktegnene og velger å gå litt høyere vil du likevel oppleve det samme bildet, men sannsynligvis nå med at noen av skuddene går vesentlig høyere. Hvis du allikevel velger å gå høyere, må du forsikre deg om at du ikke har en slik ujevn ladning som ”peaker”, og som kjører trykket i taket. I mitt tilfelle var det nettopp dette som inntraff, og jeg valgte å slutte der.

Det er sjelden noen fordeler å jobbe helt opp i max. Det hender man kan finne ekstrempresisjon rundt max-trykk, men ulempene overgår fordelene, så da er det vel like greit å stoppe før det.

 

Hva var så min Lot i brennhastighet og egenskap? Svaret er at den var annerledes enn jeg antok, frem til trinn to i prosessen. Med andre ord var det testskytingen som ga meg svaret på det. Og den var som før nevnt --- ikke helt lik noen kjente data.

Men jeg har data som jeg kan stole på, siden jeg har vært grundig i prosessen.

Så nå er 10kg N11 bestilt :D

 

Nyttige linker:

linker på Kammeret:

- viewtopic.php?f=17&t=3234&start=0&st=0&sk=t&sd=a

- viewtopic.php?f=17&t=3139&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

Andre:

- http://www.norma.cc

- http://www.lapua.com/index.php?id=850

- http://data.hodgdon.com/main_menu.asp

- http://www.accuratearms.com/data/Accura ... cation.pdf

 

 

Nyttig litteratur:

- Ladeboken. http://www.ladeboken.no

- Norma Ladebok, da spesielt Burning Rate Chart basert på 308 win.

- Lyman ladebok

 

Nyttig programmer:

QuickLoad

- http://www.6mmbr.com/Quickload.html

- viewtopic.php?f=22&t=5165&start=0&st=0&sk=t&sd=a

OnTarget

- http://www.6mmbr.com/ontargetsoftware.html

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 years later...

Flott prosjekt altså :) Jeg ser at det er de tyngre kulene i 223 som har blitt testet, er det noen som har prøvd lettere, eller vil det være grensen for hva man kan få ut av Norma 11 til 223?

 

Og, mens jeg er i den gata, er det noen som har erfaringer med å bruke Rhino 9 og Norma 200 om hverandre? Jeg skal lade 50-60 gr :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...