Jump to content

Sako 85, 375 hh optik/ utkast


jnl1000

Recommended Posts

Hei. Kom over en sako 85 i 375 hh med en aimpoint hunter montert. Den kaster ut hver 3 hylse greit. Tidligere eier så ikke på dette som et problem, men for meg er det ikke godt nok. 

 Prøvd høyere montasje uten hell. Monterte en gammel fast leupold, og da fløy hylsan pent forbi. Men, jeg vil ikke ha det siktet på den børsa, jeg vil ha aimpointen. 

 Drøftet problemet med børsemakker som hevdet at denne picatinny skinna har en vinkel som leder hylsa ut. https://mikron.hr/index.php?route=product/product&path=103&product_id=669

 

Noen som har denne og kan si noe om det funker. Andre forslag er velkommen. Vil ikke tilte aimpointen 90 grader, vil helst ikke bytte til micro med optilockbase heller. 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Montura Aimpoint Micro Sako Optilock - Elite Hunting - Articole de Vanatoare

Både Henneberger og MAK har montasjer for Aimpoint Micro.

Microen er mye bedre enn rørutgavene. Aldri dogg på linsa og full tilgang til magasin og ingenting som kan stoppe utkast av hylsa.

image.png.cec6ffa3b080697f0aa4d9997bfd8619.png

image.png.e8bc81377c9fe99d3805f8c5a00e4dc7.png

 

image.png.97e283473324164020d24e11eed48846.png

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja. Får ikke aimpointen å funke på børsa. Men jeg mobiliserte husets ressurser og fant en zeiss 1,5-6x36 modell kjempegammel. Denne har blitt overmalt, skinna var som en sveitserost. 20 min med dremel så var skinna vekk. Litt jobb for å få han rund, 30mm rør. Med det siktet i lave montasjer spytter børsa ut hylsan. Ble ganske pent også syns jeg! Har fortsatt en liten drøm om å bruke denne med åpne sikter, for se om vi ordner en qr- løsning. Har ihvertfall et sikte som passer børsa! 

20240223_222037.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For en enklest mulig QR-løsning til den, så tar du Optilock Ringmounts og bytter skruer til noen med en form for hendel på. Ikke nødvendigvis det estetisk vakreste, men akk så funksjonelt. Det er sikkert mulig å gjøre det langt penere enn dette, men det brukte jeg ikke tid på.

 

ringmounts-01.jpg.2ab69332bb87ee46a8d63b8944a89130.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finslipa siktet og gjenget inn en liten 4mm skrue i montasjen! Ble et arti lavbudsjett prosjekt. Får neppe Nobels finmekaniske pris, men den synes å smette inn på samme plass. Testing på banen neste, og så ordne vinge- bolter

20240224_202430.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...