Jump to content

Normal kroppstemperatur


omega

Recommended Posts

Har fått et par-tre spørsmål om forhøyet kroppstemperatur hos hund.

 

Normal kroppstemperatur for en hund er 38,0–39,0° C (målt rektalt).

 

NB: Hold termometeret inne til det gir beskjed om at målingen er ferdig. Skulle temperaturen holde seg over 39,5° C en stund, og hunden bli slappere og/eller får dårligere allmenntilstand, bør man ta en tur til dyrlegen.

 

Normaltemperatur hos katt er forresten 38,0–39,5° C. :)

 

OBS: Selv om man hos mennesker kan bruke paracetamol-preparater som febernedsettende, kan verken hund og katt få paracetamol! Hunder, og særlig katter, "mangler" de riktige fase 2-enzymene i leveren, og de kan lett bli forrgiftet av paracetamol.

 

Paracetamol er designet for mennesker, og en skal være svært forsiktig med å bruke humanpreparater på dyr uten først å konferert med dyrlege!

 

Det er en grunn til at paracetamol faktisk er reseptbelagt for mennesker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, kanskje det. Når jeg får tid. :) For alle oss hobbykardiologer kan kanskje dette være et greit sted å begynne:

 

70–120 slag per minutt regnes som normalt hos hund.

 

… og tilsvarende normalverdier på katt er 110–130.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har underhånden fått et par-tre tilbakemeldinger fra folk som mener paracetamol ikke er reseptbelagt. Med forbehold om at ting har skjedd nylig, er Paracetamol fremdeles reseptbelagt. Legemiddelverket har imidlertid fritatt 20-pakninger fra dette kravet, samt lagt andre restriksjoner på omsetningen.

Link to comment
Share on other sites

Tror vi skal tenke oss litt om før vi tar "et par paracet" for jeg er så sliten i hodet :idea:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Paracetamol

 

Ifølge en internasjonal studie publisert i Lancet, skal regelmessig bruk av paracetamol hos barn tredoble risikoen for astma, eksem og allergiske bihuleproblemer. Hvis barnet bruker legemiddelet én eller flere ganger i måneden, skal risikoen øke med hele 300 %. Resultatene var like for både jenter og gutter. Risikoen for å få astma øker ifølge undersøkelsen med 46 % dersom et barn får paracetamol i løpet av sitt første leveår.[1]

 

Link to comment
Share on other sites

@Omega:

Har du noe alternativt som smertestillende om uhellet skulle være ute og man må utføre akuttmedisin selv slik som det

ble gjort på Malvin med flenga i brystet? (ref: tråden til Makkieboy)

 

Apropos "akuttmedisin" på hund.

Jeg holdt på å miste bikkja mi under jakt i fjor høst som følge av lavt blodsukker/utmattelse/nedkjøling, og fikk omsider i henne 2 ruter

med Freia Melkesjokolade mens jeg varmet henne opp under genseren.

Er og var klar over at kakao er giftig for hunder, men er dette av samme årsak som paracetamol og ibuprofen??

Der og da var jeg rett og slett livredd for å miste henne at kakao fikk være kakao, og det var visst ekstremt nære på i følge dyrlegen.

Hun hadde kroppstemperatur på 36° C 1.5 time etter at jeg fant henne, og da hadde hun sittet under jakka mi i en god time men vi kjørte til dyrlegekontoret.

 

Hvor lav temperatur kan hunder tåle før de blir så nedkjølte at de stryker med?

 

(Det skal nevnes at bikkja var så godt som bevisstløs da jeg fant henne og at hun ikke reagerte da sjokoladebiten ble stukket opp i nesa på henne første gang.. Det sier litt ettersom det er et matvrak av en Dachs vi snakker om!)

Link to comment
Share on other sites

Har du noe alternativt som smertestillende om uhellet skulle være ute og man må utføre akuttmedisin selv slik som det

ble gjort på Malvin med flenga i brystet? (ref: tråden til Makkieboy)

Kort: Nei, dessverre har jeg ikke det. På et generelt grunnlag kan det sies at noen humanpreparater kan brukes til dyr, i betydningen av at en dyrlege under visse forhold kan bruke preparater som en "vanlig" lege kan ha tilgjengelig. Men har en mulighet til å komme seg til lege, er det gjerne slik at en også har anledning til å komme seg til dyrlege. :) (Et crashkurs i cowboykirurgi er over grensen for hva vi kan gjøre her inne.) Skulle noe skje, er det best å konferere med dyrlegen i det aktuelle tilfellet. Og det kan ikke sies for ofte:

 

Skal du på tur, bør du ha telefonnummeret til noen dyrleger som du kan ringe til hvis uhellet er ute, tilgjengelig FØR uhellet er ute.

 

Vedr sjokoladeforgiftninger hos hund: Kakao inneholder teobromin. Når det gjelder toksiske doser for dette stoffet, kan jeg selvfølgelig prøve å sjekke det opp når jeg har anledning.

Link to comment
Share on other sites

Er dette tråden: "Spør dyrlegen?" ;-)

 

Du kunne ikke kommet med et forslag til en førstehjelpspakke til hund da, Omega?

 

Som du sikkert vet har Keira'n min vært ute for litt for mye forskjellige uhell - og nå tør jeg ikke gå i skogen uten bandasjer, kompresser, ekstra sokker, tape osv...

Spurte veterinæren om en sånn førstehjelpspakke på en travel dag, og fikk beskjed om å reise på apoteket - men det var begrenset hva de kunne yte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...