Jump to content

Valg av ammo i kal. 6.5 creedmoor


@sogningen

Recommended Posts

Med ny rifle i kaliber 6.5 creedmoor, skal eg no velge meg ei kule til mitt bruk.

Ladar pr. no ikkje sjølv, så må bli kjøpeammo.

 

Jakta mi er for det meste på hjort og rein, med ein og annan elg innimellom.

Holda kan variere fra 10m til 350-400m, men 70% er rundt 200-250m.

 

Har sett på desse 2 :

Hornady Precision Hunter Eld-X 143gr.

Norma Bondstrike extreme 143gr.

Begge med ein BC rundt 0.62

 

Desse er vel begge langholdsammo, men spørsmålet mitt er korleis oppfører desse kulene seg mtp kjøtt ødelegging på kort og langt hold ?

Nokon med eigen opplevd erfaring ?

 

Det er også ein vesentlig prisforskjell på desse, Norma rundt 68 kr og Hornady på 48 kr.

Er da Norma verdt den høgare prisen ?

 

Så er det tilgjengelighet da. Nokon som kjenner til levering (evt. leveringsproblem) på desse ?

 

Sjølvsagt også open for forslag på andre valg.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Federal Fusion (finnes både i 140 og 156 grs versjon) er vel et greit alternativ til Eld-X? Ellers synes jeg ikke pris bør være noe tema for ei god jaktkule til stort matvilt. Du kan finne rimelig blyspissammunisjon til oppskyting, og rimelig helmantel til trening og småvilt (som skal spises). Men uansett bør du sjekke at ammunisjonen du velger gir rimelig gode samlinger i ditt våpen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Eldx

Har skutt 1 elg, 1 hjort, og 2 villrein med eldx. Traff ikke store bein på noen av dem. Elgen veide 210kg kulen stoppet i utgangssiden på elgen uten å ha truffet noen store bein. Pent slakt. Villrein 35kg rett igjennom, traff 1 ribbein, mye blodslått.

Bondstrike

1 elg, 1 villrein og 2 hjort. Ingen treff i store bein, gjennomskyting. 1 Hjort traff ribbein inn/ut, veldig blodslått. Ellers fine slakt.

Av de 2 ville jeg valgt bondstrike til elg, til alt annet hadde jeg like gjerne gått for eldx hvis den samlet som den skulle. Med tanke på at jeg stort sett skyter elg på under 250m gikk jeg over på Barnes 120gr ttsx på elgjakt. Før jeg i høst gikk tilbake til 30 cal.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@sogningen skrev (2 timer siden):

Desse er vel begge langholdsammo, men spørsmålet mitt er korleis oppfører desse kulene seg mtp kjøtt ødelegging på kort og langt hold ?

Nokon med eigen opplevd erfaring ?

 

Eld-X/SST/Interlock er mye av det samme.

Høy fart og treff i bein gir fort mye graps. 

Jeg har skutt noen rådyr med SST/Interlock på relativt nært hold. 

Det ble veldig mye graps og unødvendig søl (kula havarerte) av det syntes jeg (dette var 10-15 år siden? med ei 30-06).

Skjøt med Eld-X på en død sel (steinkobbe som satt i garnet)- på kloss hold ble det ikke gjennomskudd. 

Til lengre hold/lavere fart er den vel helt topp. 

 

J&F har Eld-x i nettbutikken sin akkurat nå. 

Alternativt har de også 120gr CX Superformance som jeg vil tippe gjør 900m/s selv i 52cm løp (de er ofte hardt ladd). 

Den fungerer nok betraktelig bedre på nært hold og ut til 300m med den farta (kanskje 400m også, men her må du teste ekspansjon i en vanndunk eller noe). 

Har skutt ett par dyr med GMX som var forgjengeren, men den var i hardeste laget syntes jeg. 

Ulempen med ei slik kule er lavere BC og mindre ekspansjon ved lav fart. 

 

Det viktigste er jo uansett presisjonen, og at man faktisk klarer å sette kula der den skal. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...