Jump to content

Montering av Picatinny skinne på Star Baikal IJ 27


triise

Recommended Posts

Hei!

 

Har ei gammel Star Baikal IJ 27 som jeg tenkte å få montert ei picatinny-skinne på. Har googlet meg fram til at det ikke finnes noe som man bare kan skru rett på.

Noen som har erfaringer eller tips til hvoran jeg kan få montert en skinne på denne hagla? Jeg har både søyleboremaskin og gjengesett tilgjengelig (og kompetanse til å bruke slikt), men tanken på å begynne å borre opp å gjenge sånn helt uten videre gjør meg litt skeptisk...

 

Bakgrunnen for dette er at jeg fikk prøve en hagle med rødpunktsikte på lerduebanen, og traff med den 8 av 10, mens pekingen gir meg generelt 3-4 av 10.

Link to comment
Share on other sites

MÅ du ha Aimpoint? MAK lager et magnetfeste for Doctersight/Noblex. Passer i alle fall til Burris Fastfire også, og trolig noen flere.
Dersom du freser bittelit av skinna på sidene så finnes det flere muligheter, litt avhengig av hvor bred den er.


Her er bilder av et våpen jeg har med 2 pipesett. En kombi med 11 mm skinne der jeg har frest inn spor for montasjen litt lengre fram fordi jeg liker det best slik. Har borret et hull for stoppknast slik at det funker med hurtigmontasjen og gir repeterbart treffpunkt om jeg tar av/på siktet og bytter mellom kikkertsikte og rødpunkt.
Nederst ei haglepipe med 9 mm ventilert skinne der jeg har frest av bittelitt vinkel for feste av ei Virtus plate. Begge deler funker helt utmerket og er skuddfast.

20231215_1050292.jpg.50146cd88a758f3e748800ca5d6922af.jpg

 

20231215_1050002.jpg.db15b010da49a5d306458acafe496592.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeger'n skrev (På 15.12.2023 den 11.05):

MÅ du ha Aimpoint? MAK lager et magnetfeste for Doctersight/Noblex. Passer i alle fall til Burris Fastfire også, og trolig noen flere.
Dersom du freser bittelit av skinna på sidene så finnes det flere muligheter, litt avhengig av hvor bred den er.


Her er bilder av et våpen jeg har med 2 pipesett. En kombi med 11 mm skinne der jeg har frest inn spor for montasjen litt lengre fram fordi jeg liker det best slik. Har borret et hull for stoppknast slik at det funker med hurtigmontasjen og gir repeterbart treffpunkt om jeg tar av/på siktet og bytter mellom kikkertsikte og rødpunkt.
Nederst ei haglepipe med 9 mm ventilert skinne der jeg har frest av bittelitt vinkel for feste av ei Virtus plate. Begge deler funker helt utmerket og er skuddfast.

Nei, behøver overhodet ikke være aimpoint (han som hadde rifle på bana sa det var noe billig kinagreier). Det var mer likt det siktet som du har på halga. Har du frest sporet selv eller benyttet børsemaker?

Link to comment
Share on other sites

triise skrev (13 timer siden):

Nei, behøver overhodet ikke være aimpoint (han som hadde rifle på bana sa det var noe billig kinagreier). Det var mer likt det siktet som du har på halga. Har du frest sporet selv eller benyttet børsemaker?

Jeg har ikke frest sjøl, men om skinna di er 11 mm (eller mer) så låner du en kombi med slik skinne og måler vinkel på sporet. Jeg har sett det omtalt her inne for ikke lenge siden, men selvsagt glemt det. Da må du også borre et lite hull til stoppinne som stikker ned under montasjeplata. Er skinna smalere så er jo det enkleste MAK sin MAKnetick. Det er en fordel å lage en liten stopper på skinna foran montasjen på dem også, just in case. Den Virtusen jeg har fant jeg ikke på nett nå. Kanskje Virtus er ute av merkedet, jeg aner ikke.
Mine rødpunkter er av litt ulik opprinnelse. Docter, Burris og No Name Kinaprodukt fra Ebay. De siste bruker kanskje noe mer strøm, men forøvrig har de nå funket like bra for min del. Burris, med av/på bryter er egentlig værst der, for jeg har så lett for å glemme å slå av 🙈

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...