Jump to content

Råd til lading av 50AE


Bjørn Inge

Recommended Posts

Jeg har ladet litt til rifle før, men er fremdeles nybegynner. Skal nå lade til pistol for første gang og håper noen har kan hjelpe meg litt. 

Jeg skal lade 50AE med X-treme bullets RNFP 325 gr med Vihtavuori N110

Har sammenlignet ladetabel hos Vihtavuori og x-treme bullets og de spriker litt, så her håper jeg på noen tips.

 

X-treme oppgir en høyere kruttmengde som anbefalt enn maks ladning hos Vihtavuori, har forskjellige kuler så mye å si når kulevekten er den samme?

 

Vihtavuori (ikke rett kule, men samme kulevekt):

Primer: Large pistol

Kule: 325 Speer UCHP

COL: 1.575

N110 Start 24.1 gr max 27.0 gr

 

X-treme bullets (de oppgir ikke start/maks kruttmengde, bare en anbefalt ladning):

Primer: X-treme, står ikke hvilken type, large pistol eller large pistol magnum....

Kule: X-treme bullets RNFP 325

COL: 1.575

N110 28,2 gr

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med det kaliberet, men har skutt tilsvarende kobberpletterte eller kobberbelagte kuler i andre kalibre.

 

Ja, de to kulene er svært forskjellige og vil ha helt forskjellig trykk-oppbygning i kammeret. 

 

Vihtavuori oppgir ladedata for en konvensjonell mantlet kule, som er hard og gir mye motstand i det den skal presses inn i riflingen.

 

X-treme kula derimot, er en bløt kobberbelagt blykule. Kobberet her er ikke noen egentlig mantel, bare et belegg tynnere enn et hårstrå. Denne kula former seg lettere til riflingen og gir lavere trykk for samme kruttladning.

 

Så ser jeg det diskuteres i alle retninger om hvorvidt slike pletterte kuler egentlig egner seg i en Desert Eagle, som jeg antar er våpenet du skal skyte .50AE i. Noen rapporterer om hundrevis av skudd uten problemer, andre sier de oppdaget bly- og kobberavleiringer ut fra gass-systemet og byttet til konvensjonelle mantlede kuler. DE har som kjent den svakheten at det er praktisk talt umulig å gjøre reint gass-systemet, så om det tetter seg med bly vil våpenet slutte å fungere. Derfor skal man ikke bruke blykuler i dem, kun mantlet. Er kobberbelegget tykt nok til å ikke slites gjennom under avfyring, så går det bra. Ellers kan en risikere at det tetter seg etter noen hundre eller tusen skudd.

 

Som et lite datapunkt, jeg skyter kobberbelagte kuler i .45 acp. Måtte helt opp på maks i Vihtavuori sin tabell for å få pistolen til å veksle pålitelig, med standard rekylfjær.

Link to comment
Share on other sites

Som regel så taklar ikkje slike pletterte kuler noko særleg høgare fart enn ca. 1200 fps, så dette kan vere noko å gå ut frå. Ladar du friskare enn det så er det nok tryggast å gå for ei mantla kule. Eg har testa pletterte kuler frå Frontier og Rainier i fart opp til 1400-1500 fps i revolvar, som ikkje er like følsam. Kulene var omtrent fri for koparbelegg etterpå, og eg gjekk over til andre kuler. Elles så har @Vargen dekka de meste.

Link to comment
Share on other sites

Får undersøke litt mer, å vurdere om disse kulene er egnet til Desert Eagle.

I følge Internett skal vistnok disse kulene ha tykkere belegg enn normalen.

Ser på nettsidene til xtreme bullets at de ikke anbefaler hastigheter over 1500fps, bruker en anbefalt lading skal en ende på 1373.

 

Sendte de spørsmål om denne kulen er eget i Desert Eagle, så får se om jeg får et svar som kan overbevise meg om at det er trygt.

 

Er ikke spesielt interessert i å ødelegge løpet....

Edited by Bjørn Inge
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Litt oppfølging om noen lurer på det samme og søker opp denne tråden.

Jeg endte opp med å bruke disse kulene.

I følge kuleprodusenten kan disse kulene brukes i Desert Eagle. I manualen til Deset Eagle står det at pletterte eller mantlede kuler er anbefalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...