Jump to content

Ladestiger og ladedata Lapua FMJ 100 gr 6,5x55


Charley

Recommended Posts

Har studert en god del innlegg her på kammeret om ladestiger og ser at det er noen delte meninger om behov for dette avhengig av f.eks. avstander som man skal skyte på

For min del skal det foreløpig kun lades til treningsskyting fra 100 m og opp til maks 200 m, fuglejakt fra rype til grågås og jakt på kråkefugler, mink og kanskje rev etter hvert.

Ser at hvis man skal bruke ladestiger med f.eks. 0,5 gr økninger så vil det gå med en del kuler og krutt uten at man kanskje har så mye igjen for dette, kan det være fornuftig å heller legge seg på et sted mellom minimum og maksimum av anbefalt kruttvekt, prøveskyte og eventuelt justere kruttmengde litt opp eller ned utfra dette?

 

Skal nå lade med Nosler CC 123gr og VV N150 for treningsskyting, finner ikke noen ladedata for denne men har sett på data for Lapua Scenar 123gr som ligger på 34,6gr - 38,1gr. Mener å ha sett her på Kammeret at noen har ladet med 39gr på denne, noen anbefalinger her? Skal man bruke ladestige her med 0,5gr økning så går det fort en del kuler og krutt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader Lapua 100 grs FMJ med 41 grs N140, som gir utgangshastighet på 845 m/s i 53 cm pipe (col 70,0 mm). Samlingene på 100 m er av typen trekløver. Jeg trenger egentlig ikke så høy hastighet til jakt på småvilt, men har ennå ikke fått sjekket med lavere ladevekt. Ladevekter litt under maks er generelt en god regel for å få tette samlinger.

 

Til Nosler CC 123 grs ville jeg brukt ladedata som for Scenar med samme vekt. Hvis du ser i tabellen for "vanlig" 6,5x55 er maks for N150 38,1 grs som gir 815 m/s i 67 cm pipe. Du kan muligens skuffe på litt mer (kf. posting over), men det er liten vits om du får gode samlinger. Søker du fart med denne kula er kanskje N550 det beste kruttvalget. 

LapuaFMJ100grs.jpg.6393dbd81a576c9580fbc5d2b038ef20.jpg 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (16 minutter siden):

Jeg lader Lapua 100 grs FMJ med 41 grs N140, som gir utgangshastighet på 845 m/s i 53 cm pipe (col 70,0 mm). Samlingene på 100 m er av typen trekløver. Jeg trenger egentlig ikke så høy hastighet til jakt på småvilt, men har ennå ikke fått sjekket med lavere ladevekt. Ladevekter litt under maks er generelt en god regel for å få tette samlinger.

 

Til Nosler CC 123 grs ville jeg brukt ladedata som for Scenar med samme vekt. Hvis du ser i tabellen for "vanlig" 6,5x55 er maks for N150 38,1 grs som gir 815 m/s i 67 cm pipe. Du kan muligens skuffe på litt mer (kf. posting over), men det er liten vits om du får gode samlinger. Søker du fart med denne kula er kanskje N550 det beste kruttvalget. 

LapuaFMJ100grs.jpg.6393dbd81a576c9580fbc5d2b038ef20.jpg 

Jeg skal også lade Lapua FMJ 100 grs til småviltjakt, tenkte å legge meg på rundt 41 grs N150 på denne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...