Jump to content

Butler creek øye


Jeger-567

Recommended Posts

Hei, har lyst å kjøpe butler creek øye til min nye kikkert Steiner Ranger 4, 3-12*56. Men problemet er at de blir oppgitt med ulike dimensjoner på øye delen av kikkerten:

 

denne nettsiden oppgir: 44,3mm som utvendig størrelse bakerst på kikkerten (ocular diameter) https://www.sportsbutikken.no/steiner-ranger-3-12x56_35273p.html

 

denne nettsiden oppgir 45,8mm (eyepieace diameter)

https://www.optics-trade.eu/en/steiner-ranger-3-12x56.html

 

ser butler creek øye går til størrelse 20: (45,1mm)


https://www.landro.no/butler-creek/106273/butler-creek-øye-20-45-1mm

 

kunne jo selvfølgelig målt selv om jeg hadde kikkerten men har ikke fått den og usikker på når levering er. Har noen andre greier jeg tenkte å bestille fra Landrø så greit å bestille dette samtidig. Så er det noen som vet hvilken som kommer til å passe? 
 

På forhand takk for svar :)

 

Link to comment
Share on other sites

Min Steiner Ranger 3-12x56 frå 2016. (Før dei fekk nytt navn som Steiner Ranger 4) har 44,3 mm, på den har eg ein Butler Creek størrelse 20. Den har eg merkeleg nok ikkje øydelagd enno, mine går lett i filler.

 

Det er ting som kan tyda på at det er forskjell på Ranger og Ranger 4. Vekta er litt redusert, synsfeltet litt større, og utgangspupill litt mindre på Ranger 4 enn på Ranger.

 

Linken din til Sportsbutikken viser data for den "gamle" Ranger, identiske data som min har.

Linken din til Optics Trade viser data for den "nye" Ranger 4.

 

Ut frå dette vil eg tru at du har 45,8 mm utvendig diameter på okkularet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Silkesvarten skrev (23 minutter siden):

Min Steiner Ranger 3-12x56 frå 2016. (Før dei fekk nytt navn som Steiner Ranger 4) har 44,3 mm, på den har eg ein Butler Creek størrelse 20. Den har eg merkeleg nok ikkje øydelagd enno, mine går lett i filler.

 

Det er ting som kan tyda på at det er forskjell på Ranger og Ranger 4. Vekta er litt redusert, synsfeltet litt større, og utgangspupill litt mindre på Ranger 4 enn på Ranger.

 

Linken din til Sportsbutikken viser data for den "gamle" Ranger, identiske data som min har.

Linken din til Optics Trade viser data for den "nye" Ranger 4.

 

Ut frå dette vil eg tru at du har 45,8 mm utvendig diameter på okkularet.


Hjertelig takk for svar, ser Butler Creek ikke har 46 i øyestørrelse, fungerer det fint og gå for samme type som sitter fremme på kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Trur det vert litt knotete. Eg ville heller ha prøvd eit anna fabrikat. Vortex defender E10 skal passa 41,5-46mm. Vortex Optics - Vortex Defender Flip Cap Eyepiece, Linsebeskytter | Jaktfall.no Din jaktbutikk på nett.

 

Av og til følger det med linsebeskyttere når ein kjøper nytt kikkartsikte. Eg har festa dei med ein strips til kikkar ten slik eg ikkje mister dei. Det er ein litt langsam måte å få kikkerten klar til bruk, men det er ikkje alle jaktformer som er like travel.image.jpeg.1dd8ecd400dd1008b1cf29bdbe54c308.jpeg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...