Jump to content

Grunner til å miste rett til å eie våpen?


Sør-jeger

Recommended Posts

Så, bortsett fra en dramatisk overskrift…

 

Jeg har pr idag nesten det jeg trenger av jaktvåpen, men jeg har også en del prosjekt liggende.
 

Har sikkert 25-30 år igjen som jeger og har begynt på en av disse prosjektene og samlet pris ligger på rundt 40.000 nå. Og  begynner å lure på om jeg skal orke å begynne på de neste.. :) 

 


Så begynte å tenke på hvilke grunner kan man miste retten til å eie jaktvåpen her i Norge? Man har noen åpenbare grunner som man selv forårsaker. Men er det noen mindre åpenbare eller noe man ikke selv forårsaker?

 

F.eks, jeg har ikke jaktet storvilt på noen år nå, men bruker storvilt riflen på småvilt. Kan man miste rett til jaktvåpen som er tiltenkt storvilt eller Afrika om man ikke bruker dem til det?
 

Sykdommer?

Regler / lovverk som ikke er åpenbare?

Lite jakt i flere år?


 

Håper dere skjønner spørsmålet..

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De vanligste grunnene til å miste retten til å ha våpen er:

- alder/ demens

- alvorlige straffbare forhold (her er det mye kaos, og det er eksempler på folk som har mistet våpnene over det folk flest ser på som bagateller, og folk som beholder dem på tross av ting som en omtrent blir utstøtt av samfunnet for)

  - vanligste forhold her er vel fyllekjøring
  - tjuv/ulovlig-jakt, eller andre grove brudd på bestemmelser om jakt
  - brudd på våpenloven (den er enkel å lese, anbefales)

  - vold/ trusler
- alkoholisme/ fyll generelt

- psykiske/ psykiatriske sykdommer

Man kan ikke miste retten til å ha våpen på grunnlag av de konkrete spørsmålene dine, lite jakt, ikke jakt i Afrika, osv. (med mindre det er skrevet som en forutsetning i våpenkortet, og tidsbegrenset)
Man kan miste retten til å ha enkelte sportsvåpen om man ikke bruker dem i organisert trening og konkurranse over flere år.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...