Jump to content

22Short


war45

Recommended Posts

Siste pris jeg så for en Walther GSP i 22 short var 1.500 kr og det er i utgangspunktet et dyrere våpen. Problement med 22 short er at det er vanskelig å få tak i, dyrt hvis du finner det og det kan ikke brukes i noe godkjent skyteprogram. Det kan også stilles spørsmål om kjøpstillatelse til våpen i 22lr egentlig kan brukes til å kjøpe et slik våpen ettersom det ikke kan brukes i skyteprogrammet tillatelsen er utstedt for. 

 

Revolveren er et flott våpen som etter min vurdering bør kunne selges for 3-4.000 kr. Det som særlig trekker ned verdien på våpenet er at avtrekket på revolvere i 22lr aldri kan bli veldig bra i forhold til revolvere i større kalibre, pluss at det er få skyteøvelser hvor voksne kan bruke våpenet. Det er et våpen som uten ombygning til spesialrevolver passer best for bruk hos en pistolklubb eller ungdomsskytter. 

Link to comment
Share on other sites

@hipshot På flere revolvere i kaliber 38/357/44 så kan man selv, ved å bruke en børsemaker, eller fordi produsenten har gjort jobben, få singel action avtrekk som ligger i området 1,5 kg og dobbeltacton avtrekk hvor fortrekket er ca 1 kg og andre delen ca 1,5 kg. På revolvere er så lett avtrekk avhengig av at man bruker tennhetter som er myke, det vil i praksis si Federal. 22LR ammunisjon krever hardere slag fra tennåla for å fungere og for å få hardere slag må kraften som brukes på avtrekkeren være større. Revolvere har ikke noe rekylfunksjon som brukes til å spenne opp avtrekkermekanismen for neste avtrekk slik pistoler har og selv om min S&W 617 22lr spesialrevolver er tunet av en av norges beste børsemakere så er avtrekket mye tyngre enn på min S&W 686 tunet av samme børsemaker. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...