Jump to content

Olsenm

Recommended Posts

Vurderer å ta over en vorsteh/pointer blandings hund på 6 år. Ønsket å hovedsaklig bruke han til skogsfugl, og eier skriver at han har prøvd til jakt, men ikke lykkes helt pga at han er løs i stand. Har aldri hatt jakthund tidligere, men har hatt hunder, og grunn dressur har aldri vært noe problem. Men er det noe håp for en som er uerfaren med jakthund, å trene han til å bli brukanes på jakt? Eller er han for gammel til å lære nye triks? Regner med at han ikke kan bli super, men hadde vært en stor fordel om det ikke ble mindre fellinger enn ved støkkjakt ihvertfall. Er jo trivligere å kunne ha med seg hunden i skogen, enn å traske rundt alene, så lenge hunden ikke bare skaper frustrasjon. 

 

Har jo lest at vorsteh kan brukes på hår vilt, men han er tidligere trent som trekkhund, så er vel litt skeptisk til det, så lenge det ville vært som bandhund jeg ville brukt han. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det kanskje kan bli krevende (men ikke umulig😉) å trene en 6 år gammel hund til å bli tilstrekkelig fast i standen til at du når fram og kan skyte fugl for den. Skogsfugljakt med hund krever mye av bikkja, bl. a. at den holder jevnlig kontakt med jegeren og ikke er for vid i søket. Jeg tror du kan trene den til å bli fastere i stand med tålmodig bruk av langline. Om du klarer å få en hund som er vant til å jakte litt for seg selv til å endre adferd med god kontakt til sin nye eier er jeg mer skeptisk til. Om du vurderer å bruke hunden permanent med langline (en slags bandhund) kan det muligens være en løsning. Kjenner du eier kunne du kanskje invitere dem begge med en dag eller to etter skogsfugl og se hvordan det funker?

Edited by Sølvrev
Presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det kanskje kan bli krevende (men ikke umulig😉) å trene en 6 år gammel hund til å bli tilstrekkelig fast i standen til at du når fram og kan skyte fugl for den. Skogsfugljakt med hund krever mye av bikkja, bl. a. at den holder jevnlig kontakt med jegeren og ikke er for vid i søket. Jeg tror du kan trene den til å bli fastere i stand med tålmodig bruk av langline. Om du klarer å få en hund som er vant til å jakte litt for seg selv til å endre adferd med god kontakt til nye eier er jeg mer skeptisk til. Om du vurderer å bruke hunden permanent med langline (en slags bandhund) kan det muligens være en løsning. Kjenner du eier kunne du kanskje invitere dem begge med en dag eller to etter skogsfugl og se hvordan det funker?

Har fått tilbud om å ihvertfall prøve hunden en stund, er jo et krav at den skal fungere med resten av familien også. Men jeg er litt redd for at skogen her er litt for tett til langline etter skogsfugl dessverre. Det jeg har sett for meg er å bruke innkalling hvis han begynner å søke for langt ut, men som sagt, jeg har ikke erfaring med jakthund, så vet ikke om det vil fungere. I tilleg er det fryktelig dårlig med fugl her i år, er litt redd for at det skal friste han mer til å søke videre når det er langt imellom interessante lukter.

Link to comment
Share on other sites

Koster jo ingenting å prøve? Ville heller ikke vært bekymret for bikkja som familiehund med mindre den har dårlig psyke. Men skal du lykkes med jaktdressur er det nok en stor fordel å få hjelp av en profesjonell instruktør fra fuglehundmiljøet. Trening med langline foregår gjerne ved bruk av tamduer, rapphøns eller vaktler.

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (25 minutter siden):

Koster jo ingenting å prøve? Ville heller ikke vært bekymret for bikkja som familiehund med mindre den har dårlig psyke. Men skal du lykkes med jaktdressur er det nok en stor fordel å få hjelp av en profesjonell instruktør fra fuglehundmiljøet. Trening med langline foregår gjerne ved bruk av tamduer, rapphøns eller vaktler.

Bor i Brumunddal, har du kjennskap til noen instruktører i hamar regionen? Muttern har høner, men det blir vil ikke helt det samme hehe

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke med en kompis i vorsteh-mijøet her på Sørvest-landet. Kan ta noen dager. Ellers er det nok flere på Østlandet som leser denne tråden.

 

Du kan også sjekke NKKs hjemmeside og finne ut hvem som er kontaktpersoner for raseklubbene lokalt. Antar det er flere i Innlandet.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hedmark og Oppland Fuglehundklubb holder til i Brumunddal, så jeg ville tatt en telefon til en av kontaktpersonene der. De bør også kunne rådgi deg om "prosjektet" er noe å satse på. Kanskje kjenner de bikkja? Om ikke klubbinfo er helt oppdatert blir du i hvert fall henvist videre til noen som kan hjelpe.

 

Jeg jaktet for øvrig i over 10 år med ei vorsteh-tispe som låste seg i standen og som vi måtte hjelpe med å få fugl på vingene, samt ei gordon setter-tispe som var ganske løs. Begge funket for så vidt greit på høyfjellet der vi hadde visuell kontakt, men til skogsfugljakt ville jeg ikke hatt noen av dem.

Edited by Sølvrev
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (39 minutter siden):

Det hadde vært veldig kjekt, og sikkert også til nytte for enkelte, om du forteller hvordan dette til endte opp.🙂

Pratet med hedmark og oppland fuglehundklubb, og de hadde ikke noe særlig trua på at det kom til å være noen god løsning for jakthund. Mest med tanke på at hunden er 6 år, og jeg antageligvis ville bruke 2 høster på å få en god hund, og da er hunden kanskje allerede for gammel til å jage noe særlig. Så jeg tror jeg ender med å slå det ifra meg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...