Jump to content

22wmr vs 222 skogsfugl


Tom.mø

Recommended Posts

Hvis du tenker sikkerhetsavstand ville jeg vel valgt 17HMR i stedet for 22WMR.

Dette er sakset fra en tidligere tråd:

image.png.def66406db9f484dd1396c43b251f1dd.png

222Rem er glimrende på skogsfugl og har vært ledende til toppjakt i Sverige siden 60-tallet. Nå har imidlertid 223Rem/5,56NATO overtatt dette kalibersegmentet og utvalget i forskjellige patroner er mye større. Dessuten er prisen på patroner 223 under halvparten av 222. Sikkerhetsavstanden på 222/223 er garantert over 3km.

Link to comment
Share on other sites

Har 22 wmr. Har en 222 og har hatt to stk 222 før det. Hatt også hatt tre stk 223. 
Holdene vil ofte bli litt lengre enn at du kommer nært nok med 22 wmr. Den er også mye mer følsom for vind enn de to andre. 
Alle mine 222 har samlet nesten hull i hull med all ammunisjon. 223 har vært alt fra ok til elendig, fikk de til med å lade men ikke mer enn ok presisjon. Nå har jeg ikke eid sako eller blaser i 223 da. Som i 222. 
Men ja 1:8 stigning kan være vanskelig når det kommer til 223 og 55 gr kuler er min erfaring så langt. Men joda de skjøt alle mer enn godt nok til jakt, bare ikke så bra som mine rifler i 222. 
Så holder en knapp på 222 av den årsaken. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...