Jump to content

Swazi … er det bra jaktklær?


Aasbø

Recommended Posts

Jeg har brukt Nahanni og hoodie(?) i flere år nå. Sjelden jeg har flere plagg enn det og ulltrøye (på overkroppen). 100 % skogsjakt, så sjelden regn er stor plage. Eneste som jeg har å utsette på Nahanni er at lomma er dårlig tilpasset jaktradio. Det er løst ved å sy egen løsning av jekkestropper som holder jaktradioen lenger opp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hatt ei Swazi Tahr fra 2000, anorakmodell. Solid og god kvalitet - made in New Zealand. Nå er de vel laget i Kina tror jeg? Kan være bra fortsatt, men jeg kjøpte en nyere Tahr med Aegis stoffet, og det synes jeg bråka for mye. Solgte den igjen, og kjøpte meg Arcteryx LEAF Alpha LT og Kuiu Yukon. Ikke angret på det siden savnet av frontglidlås og glidelåsåpninger under armhuler ble for stort. En Gore-tex anorak må AV når du klatrer bratt og svetten pipler…

Har også to par Ali gaitors. De fungerer bra. 


Swazi slo på en måte gjennom med slitesterke fleece plagg, og plagg tilpassa jakt i virkelig fuktige forhold. Alle jakkene er lange, og strekker seg nedom rumpa. Fleece tørker fort igjen, er lydløst, og bukser/shortser hadde et vanntett lag i buksebaken så man slapp «wet bum» i regnskogen om man skulle parkere bakenden nedpå noe når man smygjakter i regnskogen.

Skallbekledning med Goretex i form av en lett anorakk til å trekke utenpå når det er nedbør eller vind var en vinner på jakt i fjellene, konstruert etter modell på de gamle Swanndri ullanorakkene som er mye brukt både der og i regnskogen. Lange som går nedenom rumpa. Sammen med en slik anorakk gikk de gjerne bare i shorts, benklær ble bare blaute pga kryssing av endeløse vannveier.. Når det var kaldt putta de en ullstiloongs under shortsen. 
Langt de fleste hadde også korte snøregummistøvler type Skellerup Buller med hæl, med en kort gaitor over toppen for å holde unna stein og det meste av vannet. Disse støvlene borra de 7-8mm hull i mellom såle og sidene midt  på sida omtrent så vannet drenerte ut av de mens man gikk. Ja, blaute føtter fikk man uansett….. slik ble de mindre blaute gjennom dagen, samtidig som man vred opp ullsokkene med jevne mellomrom. Da var det også godt med en ulltopp og en bushshirt/Swanndri i ull som holdt en varm nok selv om de ble fuktige når man ville stoppe opp ved kjente hot-spots for hjort. Gore-tex fungerer ikke i regnskog - man blir blaut uansett hva man gjør - ull ruler i en slik verden! 
Lite slår forresten smygjakt på hjort i temperert regnskog - kun jakt på Tahr og Chamois etter mitt syn. 

Endel jakter villsvin med hundekobbel der nede, i temperert regnskog, og da er det shorts+bushshirt det gjerne går i. Vanlige fjellstøvler er mye i bruk nå, men det blir kort levetid på de pga fukt.. 

Klærne til Swazi blir til i utprøving på jakt under verre og mer ekstreme forhold enn vi er kjent med her. Deres vestland har mye mye verre vær enn her.. fjellene er høyere og villere, og været snur på minutter. Gode klær er helt nødvendig, og jeg vil anta at de ikke er noe dårligere enn  noe annet i handelen i dag, som alle virker å være made in China….

 

Lyngdal jakt og fiskesenter har Swazi. 
Tidligere bestilte jeg direkte. Det blir omtrent hipp som happ.

 

Edited by Kiwi
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...