Jump to content

Steyr Steyr Mannlicher 9,3 x62


Langlo

Recommended Posts

Jeg vurderer å skaffe meg en 9,3x62 igjen. Tidligere har jeg hatt kaliberet i Sako 75 og Blaser r93. - Etter å ha fått et fint tilbud på et pent våpen, svermet det frem gode argumenter for igjen å ha en slik en. Denne gang i en brukt Steyr Mannlicher Luxus. Den er brukt, noen år gammel (ikke systemvåpen). Den har én avtrekkeren, med sneller. Jeg kommer eventuelt IKKE til å sette demper på den. Den er i mine øyne for pen til det.

 

Så spør jeg: Er dette et våpen som har en avansert "gjøk-ur"-mekanikk, eller er det en rifle jeg trygt kan bruke under vanskelige forhold. Om den er hyperømfindtlig for smuss, skrinlegge jeg idéen.

 

Ellers: Om moen som har erfaringer de vil dele, er det topp!

 

Mvh Langlo 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med patronvalget, 9,3 er en god jaktpatron.

Steyr er kvalitetsvåpen, men jeg har ikke mye til overs for magasinløsningen på noen av dem. Det roterende spolemagasinet i plast har jeg hatt mye problemer med. Siden du ikke nevner type og årsmodell nevner jeg dette som det eneste problemet jeg vet om. De jeg kjenner som har Steyr jaktvåpen er stort sett meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er den gamle lux'en med låsklakkene bak bør den ha sikringen på siden, ikke den med haglesikring på halsen. Hvertfall i 9,3x62. Årsaken er at den med haglesikring er veldig tynn i treverket der. Den med sidesilring har bedre rekylopptak i skjeftet.

Disse har enrads stålmagasiner med perfekt mating og kan likevel lades gjennom utkasteråpningen. Bør leveres med to magasiner. Disse gror ikke på trær.. Har man bare et magasin bør det gaffateipes på jakt og lade børsa gjennom utkasteråpningen.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Enig med deg i hva du sier om patronen og fint at du vet noe. I manualen ser jeg at magasinet på denne er av stål. Kanskje det gjør susen😊

 

Patronen er vel den jeg har fått finest slakt med på tiur, rådyr og elg. Mega 285grains i 680 m/s

Link to comment
Share on other sites

Orginalkikkertmontasjen er veldig fin, men for høy.

Sett på weaverklakker i stål og lavest mulig ringer. Da blir den veldig fin å skyte med. Jaktdepotet har klakker.

Avtrekket pleier å være perfekt på disse. Ikke bruk for snellertfunksjonen. Hvertfall ikke på 9,3..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...