Jump to content

Sako Powerhead II vs Sako Powerhead Blade (6,5x55, 120gr)


Guest

Recommended Posts

Hei alle,

 

Planen for årets rådyjakt (primært) var å bytte fra ammunisjon (fabrikk) med tyngre blykuler (140gr+) til et blyfritt alternativ. Valget falt på 120gr Sako Powerhead Blade. Etter litt klabb og babb sitter jeg imidlertid nå utilsiktet med 120gr Sako Powerhead II i fanget. Denne ammunisjonen står det forsvinnende lite om på dette forumet, selv om kula den benytter (Barnes TTSX) er nokså godt belyst.

 

Jeg har stor tiltro til Barnes TTSX, men stusser litt over at Sako Powerhead II har fått så lite omtale. På bakgrunn av dette, vurderer jeg hvorvidt jeg skal ta meg bryet med å returnere (via postgang) Powerhead II til fordel for Powerhead Blade. De fleste vil nok påstå at det er hipp som happ om jeg skyter et skarve rådyr eller tre med den ene eller den andre. Det får så være. Jeg sitter like fullt igjen med min forundring: Hvorfor omtales Powerhead II så lite, og er det noen nevneverdige forskjeller i presisjon, ekspansjon og penetrasjon på tvers av Powerhead II og Blade i nevnte kaliber?

 

Takk for sakligheten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Må ikkje laga deg arbeid, den er nok plenty god nok. Kanskje ikkje så saklig kommentar men all sån 120 gr blyfri ammo er vel så ny at det er ikkje så mange som har brukt det enda. Dei fleste kjøper vel berre det som blir seld på banen eller i èin eller annen forretning og då er det vel framleis mest blykuler vil eg tru.

Link to comment
Share on other sites

Kula står det opp og ned om både her, på Facebook(f.eks kuler til og fra storvilt) og andre forumer. Det er felt store mengder rådyr, rein, hjort elg med den, og den fungerer ypperlig så lenge man har fart nok. 
Om ammunisjonen heter Sako, Vortex etc. spiller ingen rolle for noe av det du er i tvil om. Er presisjonen god, og du har noenlunde kål på farta, trenger du ikke tenke mer på dette.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...