Jump to content

Hvem kan ta en liten bestilling på knivblader ?


El Gringo

Recommended Posts

Vi har en knivklubb på jobb, og har designet eget blad.

Prototyper er laget hjemme hos en av oss, men det tar lang tid og er mye jobb uten spesialutstyr.

Spørsmålet blir derfor hvem som kunne laget et titalls blader, dvs. utskåret, slipt og herdet ?

Den siste finishen kan vi evt. ta oss av selv.

Har vært i kontakt med han som laget bladene for kammerkniven, men der var det ikke noen interesse for det.

Link to comment
Share on other sites

El Gringo skrev (10 timer siden):

....det tar lang tid og er mye jobb....

Svaret ligger vel litt i selve spørsmålet her. Å lage knivblader som andre har tegnet osv, er ikke "bare bare" å lage. Det blir ofte mye styr og greier, hvis man er satt opp med tilpasset verktøy, innstillinger og jigger til å lage eget design, og så får noe helt nytt å skulle lage uten at det går på bekostning av både tid, dårlig betaling i forhold til mengde arbeid og jobb som legges ned osv osv. Jeg skjønner godt at Morten ikke er interessert i jobben. 
Får dere til å lage prototyper, er det vel ikke noen grunn til ikke å kunne lage de ferdige knivbladene heller ? Når det er en hobby, og man ikke lever av å lage kniv, så er tidsaspektet jo ikke noe å bry seg om, eller ?
Dere kan eventuelt prøve Sten Nielsen også. Han har laget knivblad etter mål tidligere vet jeg. Dere finner han på www.smie.no
 

Link to comment
Share on other sites

uMtuli skrev (15 timer siden):

Svaret ligger vel litt i selve spørsmålet her. Å lage knivblader som andre har tegnet osv, er ikke "bare bare" å lage. Det blir ofte mye styr og greier, hvis man er satt opp med tilpasset verktøy, innstillinger og jigger til å lage eget design, og så får noe helt nytt å skulle lage uten at det går på bekostning av både tid, dårlig betaling i forhold til mengde arbeid og jobb som legges ned osv osv. Jeg skjønner godt at Morten ikke er interessert i jobben. 
Får dere til å lage prototyper, er det vel ikke noen grunn til ikke å kunne lage de ferdige knivbladene heller ? Når det er en hobby, og man ikke lever av å lage kniv, så er tidsaspektet jo ikke noe å bry seg om, eller ?
Dere kan eventuelt prøve Sten Nielsen også. Han har laget knivblad etter mål tidligere vet jeg. Dere finner han på www.smie.no
 

Hadde det vært slik at tidsaspektet ikke hadde noe å si, hadde jeg neppe stilt spørsmålet, for å si det sånn 😉

Det blir vel mye for en person uten spesialverktøy, laserskjærer (eller vann) å skulle lage 10-20 blader, men for en som har utstyret på plass burde det være en overkommelig oppgave som vi naturligvis ville betale for.

Skal sjekke med Steen Nilsen, takker for tipset.

Vi har kjøpt endel smidde blader fra han, men skal sjekke om han skjærer blader også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tviler på at noen av de norske bladsmedene sitter inne med eget utstyr til vannskjæring eller laserskjæring. Det er ganske avansert og dyrt utstyr, iallfall det som brukes i produksjon, og da hadde de vel drevet med noe helt annet enn å lage knivblader. Men jeg vet jo ikke….

 

Hvis dere sender eget innkjøpt stål og en tegning til Norsk vannskjæring, så kan de skjære ut emnene. Da er det bare herding og sliping som står igjen (eventuelt + pussing, polering osv osv). Jeg fikk skjært en 60-70 knivblader der for rundt 20 år siden. Tegningen må digitaliseres i aktuelt dataformat (noe CAD greier), så der tar de en kostpris + startpris for skjæring + pris pr blad som skjæres. Iallfall var oppsettet slik den gang.
Vannskjæring - Norsk Vannskjæring AS (norsk-vannskjaering.no)


Rustfritt stål som RWL34 fra Jørn Jensen, og AEB-L fra Steen Nielsen. Storbua har også diverse forskjellig stål, men jeg har ikke egen erfaring med handel derfra. Vanlig karbonstål til knivblader skaffes samme steder, eller andre leverandører.

Morten Håkonsen påtar seg herding av diverse ståltyper - Herding – Knivshop (mhkniv.no)

Fredrik Håkonsen @Metallurgen er ekspert på stål og herding, men jeg vet ikke om han påtar seg herdejobber ?

 

Sliping – egen jobb ??? Kjenner ikke til noen som pr i dag påtar seg slike jobber.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...