Jump to content

Lading 380 acp


Mesterpus

Recommended Posts

Hei!

Har kjøpt meg en liten 380 acp fordi jeg syntes livet var i enkleste laget.

Jeg har et 9x19 diesett fra lee. Kan man bruke det, og bare sette diene "lavere", eller må man kjøpe eget sett? Jeg gjør gjerne det av ren bekvemmelighet, men er det helt nødvendig? Og er det noen som har stalltips på ladedata? Har selvsagt ladebibelen under puta, men ingen som helst egen erfaring med kort ni. Pistolen er en colt MK IV (ikke mustang) jeg kjøpte den fordi jeg har en mk4 combat elite som er bygget for militær felt og den er helt nydelig. Da må den ha en lillebror i spesialfelt. Jeg er blodfersk på hjemmelading, og synes det er ulidelig gøy med blanke hylser som jeg har tuklet med selv. Er på ingen måte resultatorientert med mindre jeg skyter med GSP eller luft. Det er en idrett. Felt er rekreasjon. Og det er så lite info og erfaringer på 380 at det må vi få gjort noe med 😅.

Link to comment
Share on other sites

Kan godt hende du får det til med litt plunder, men du får nok ikke krympet kula fast uten å slipe et par millimeter av bakenden på dia- og da er den mer eller mindre ødelagt for lading av 9mm etterpå. 

 

Det er mer enn lengden som skiller kalibrene, jeg ville nok ha kjøpt riktig diesett. 9mm har nemlig litt mere kon form på hylsa mens .380 er tilnærmet rettvegget, så 9mm har større diameter mot bakenden av hylsa. Avhengig av diefabrikat er det derfor ikke sikkert at en 9mm die vil presse en .380 hylse tilstrekkelig, du kan risikere at det kamrer tregt.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...