Jump to content

Lagring av påkrevd dokumentasjon om våpen og oppskyting i Grunneigarlag


vingemutteren

Recommended Posts

Med tanke på personvernlovgivningen ble jeg litt stuss over at vårt lokale grunneigarlag i forbindelse med årets storviltjakt krever dokumentasjon (per opplasting på nett) for Jegeravgift og oppskyting/våpennummer for samtlige våpen som skal brukes i jakta.

 

Tidligere har dokumentasjon for jegeravgift og oppskyting med hovedvåpen blitt visuelt vist til jaktleder, som så har bekreftet at dokumentasjon er kontrollert overfor grunneierlaget.

 

Dette har jeg overhode ikke noe problem med, men å måtte sende fra seg filer med dokumentasjon til ukjent form for lagring og tidsrom dette blir lagret har jeg en følelse av kan være i strid med personvernlovgivningen.

 

I forbindelse med tidligere verv i skytterlag undersøkte jeg om oppbevaring av lignende men definitivt ikke like sensetive opplysninger hos personvernemda og fikk sjokk over at nesten ingenting av det vi gjorde som service til medlemmene var lovlig. Vi måtte vaske medlemslister og fjerne en mengde historisk dokumentasjon før alt var innenfor lovens bokstav.

 

Er det noen som er oppdatert på personvernlovgivningen og ikke minst hva er normal praksis med registrering av jegere hos grunneiere og jaktlag rundt om i landet?

 

Edited by vingemutteren
Endring av tittel
Link to comment
Share on other sites

  • vingemutteren changed the title to Lagring av påkrevd dokumentasjon om våpen og oppskyting i Grunneigarlag

Jeg har et tilleggsspørsmål og litt empiri til problemstillingen. 
 

Tilleggsspørsmålet er hvem har ansvar for at jaktlaget er kvalifisert for storviltjakt utover den enkelte jeger? Er det jaktleder, grunneier eller begge? 
 

Empirien er fra en større almenning på Østlandet hvor jeg var jaktledere for et lite jaktlag. Der delegerte grunneier ansvaret til meg. Ingen data ble sendt inn, men jeg måtte bekrefte til grunneier at alt var ok. Alle jegerne var registrert hos grunneier/almenningen, men ikke med mye data om hver enkelt. 

Link to comment
Share on other sites

Mener det er jaktuvalget i grunneierlaget som er ansvarlig, det er jaktleder som organiserer og har datainnsamlingen men om jeg ikke tar feil har jaktuvalget innsyn i nettskjemaet. 

 

Mener loven kun gir adgang til å kontrollere at man har aktuell dokumentasjon, ikke at noen utover jegeren selv skal oppbevare slik sensetiv informasjon på dette nivået. 

Edited by vingemutteren
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Ansvaret ligger hos den enkelte jeger, kontroll biten ligger til det offentlige og grunneier/grunneiers representanter (i dette tilfellet Jaktutvalget som normalt delegerer videre til jaktleder). Problemstillingen er oppbevaring av data utover om det er forevist jegeravgiftskort og oppskyting for storvilt (ja/nei) er det som er den mulige problemstillingen slik jeg ser det.

Med andre ord at det er innhentet og oppbevart unødige data om den enkelte jeger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...