Jump to content

Rifle til junior på 11


Vomskytter`n

Recommended Posts

Junior har vært å prøveskutt på den lokale skytterklubben og har allerede begynt å mase om eget våpen :D . Hva er kravene til rifle i kaliber 22 for juniorer i DFS regi og hva må man regne med å betale for noe brukt som er i ok stand.

 

Vet at man kan låne på lokal klubb, men på riflene som han har prøvd har det vært alfor lange kolber, slik at det blir vanskelig å sikte. I tillegg til diverse "kiling" av hylser og utkastproblemer. Jeg ser for meg at dersom han skal ha nytte av treningen og fatte skikkelig interesse for sporten bør han ha tilgang til eget våpen som er tilpasset og som han kan bli kjent med, istedet for stadig skifte av forskjellige utlånsvåpen som ikke er tilpasset.

Link to comment
Share on other sites

Normalt er det vel Sauer 200STR med juniorkolbe som er greia, det er andre godkjente modeller bla ett anschutz gevær og en rifle fra våpensmia på Dokka. Den siste er billig og ikke uten grunn. Sauer`n og Anschutsen er gode greier, med dertil prisnivå... Sauer`n ca 14K komplett og Anschutsen rundt 10K.

 

Sauer kjøpes fra DFS/skytterkontoret, og Anschutz fra Stenvåg Våpen i Asker. Priser fra før finanskrisen og fritt etter hukommelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det optimale er som kammeraten over sier: Sauer med en Junior - stokk er det absolutt optimale, men prisen er høy. Men, i noen skytterlag tilbyr de et slags "låne system"! De vil si at skytterlaget kjøper våpenet og du betaler mellom 300 - 500 kr i måneden til lagets konto. Når hele summen er betalt blir våpenet overført til deg. Dette kan jo være en ideel måte for en far og slippe det helt store innhugget i budsjettet på :wink: Jeg husker jeg fikk egen Sauer som 12 åring. Det var det største som hadde skjedd meg etter at jeg begynte å skyte. Mamma og pappa kjøpte da 6,5 med ombyggingssett til 22. (vi brukte tilbudet til skytterlaget om delbetaling)som også lønner seg med tanke på framtiden for sønnen din. Dette blir noen tusen ekstra, ikke vet jeg hvor lenge han har skutt men.... er han sikker på at han vil drive denne sporten og tydelig viser interesse for det er nok Sauer med 2 kalibre ideelt;) (Så vidt jeg vet må du kjøpe 6,5 og ombyggingsett til 22. - tror ikke du kan kjøpe 22. og bygge om til 6,5 eller kan man? legg 6,5en i skapet til han blir stor nok:D) Anzchuts er selvfølgelig også en god mulighet, men har ikke mye erfaring med disse våpnene. Det er jo ikke alle skytterlag som kan tilby dette delbetalingsopplegget men hør med leder så finner du fort ut av det :D

PS: Det å ha et eget våpen tilpasset deg(som du selv sier) er en nødvendighet skal du hevde deg i sporten!

 

Håper dette kan hjelpe litt :)

Mvh Ringo

Link to comment
Share on other sites

PS: du kan kjøpe kal 22 og bygge om til 6,5.

 

av våpen man kan kjøpe er det sauer jeg ville satsa på.

kjøper du en anchutz å poden fortsetter skyte må du kjøpe en sauer uansett.

 

mitt råd, (om du ikke liker våpen som kødder,) er å styre unna våpensmias rekruttrifle.....

Link to comment
Share on other sites

PS: du kan kjøpe kal 22 og bygge om til 6,5.

 

av våpen man kan kjøpe er det sauer jeg ville satsa på.

kjøper du en anchutz å poden fortsetter skyte må du kjøpe en sauer uansett.

 

mitt råd, (om du ikke liker våpen som kødder,) er å styre unna våpensmias rekruttrifle.....

 

Ok så man kunne det! Takk for irrettesettelsen. Ja er enig i høggern, at hvis han fortsetter å skyte må man ha Sauer etterhvert :wink:

Det som i hvertfall går an i mitt skytterlag er at de kjøper gammelt skytterutstyr som ASP, ER og R vokser fra til og med våpen. Det kan være en mulighet... å kjøpe en anschutz nå og selge den til skytterlag etterpå i tilfelle han skulle gi seg. Men gjør han det ike lønner Sauer seg :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...