Jump to content

Teknisk spørsmål, uskutt hylse trykkmåling/trykkring


konkar5ten

Recommended Posts

Hei

 

På rifler anbefales det at det brukes uskutte hylser for måling av trykkring. Med tanke på at enkelte typer fabrikkladd er relativt dyrt, og det svir litt i hjertet å demontere flere pakker for å lage noen testpatroner. 

 

I ladeboken utgave 8 står det, side 60 og jeg siterer " ... er en annen og nesten like god metode å kjøpe fabrikknye tomhylser sammen med fabrikkpatronene. Første steg er så å ta fem nye hylser, sett i tennhette, trekk ut kula av fem fabrikkpatroner og fyll kruttet over i tomhylsene og sett i samme kule som fabrikkpatronene er ladd med"

 

Dette skal skytes etterpå for å finne den maks trykkring i det aktuelle våpenet.

 

Er det bare å bytte tomhylser? Samt tennhette? 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fristet til å kalle dette for bortkastet arbeid. Metoden er teoretisk mulig, men så lenge du ikke vet trykket på fabrikkammunisjonen har du ingen referanse. I tillegg er metoden lite nøyaktig, og vil gi ulike resultater avhengig av kulevekt. Du har neppe måleutstyr som er nøyaktig nok og neppe tid til å gjøre dette med et tilstrekkelig antall patroner for å få et statistisk grunnlag som holder mål. Med et våpen som er kamret med snevre toleranser virker ikke denne metoden.

Metoden er egentlig gått ut på dato, med de simuleringsverktøyene som er tilgjengelig får du nok mer nøyaktige resultater med å simulere i Quickload eller Gordons. Billigere blir det også.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg får si som jenta nordfra: Jeg forstår spørsmålet, men skjønner ikke problemstillingen😉! Trykkmålinger som skal gi pålitelige resultater krever mer avansert utstyr enn hjemmeladere har. Hvis det er høy hastighet du er ute etter, så bruk Ladebokens maksladninger kalibrert med ladedata fra krutt- og kuleprodusentene. Og om akkurat ditt våpen "tåler" ladninger som er litt høyere vinner du kanskje 20-30 m/s mer i utgangshastighet. Jeg synes ikke det er verd å gamble for dette.

 

Ellers er nok verktøy som Quickload og Gordens greie for å gjøre simuleringer, særlig når du ikke har ladedata fra pålitelige kilder tilgjengelig. Men simuleringer er og blir simuleringer, og syretesten er å skyte med ulike krutt-/kule-kombinasjoner. Mitt beste tips er derfor å kronografere fabrikkladet ammunisjon, velge et av de mest sentbrennende kruttene i ladetabellene, og så lade deg opp til du når sånn noenlunde samme hastighet. Ikke gjør dette mer komplisert enn nødvendig.

Edited by Sølvrev
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...