Jump to content

Ettersøk på rev med hund som brukes på hjort/rådyr


Drever1

Recommended Posts

Eg har ein drever som eg bruker på hjort og rådyr i jakta. Utenom jakta så er me godkjent til ettersøk

Men så komme dilemmaet.

Vil det være skadelig for hunden å spore skadet rev. Altså vil eg kune risikere at hunden vil jage rev i steden for hjort under jakt vis den får finne rev? 

Link to comment
Share on other sites

Den risikoen er der. Hvis en hund opplever positiv forsterkning når den utfører en gitt atferd/handling vil den nesten alltid forsøke å gjenta handlingen som førte til den positiv responsen. Det er derfor timing på belønning i hundearbeid så viktig. I dette tilfellet kan man se for seg følgende situasjons: hunden opplever det som lett å følge revens spor, at han finner en halvdød rev i slutten av sporet han kan filleriste og samtidig få skryt. Flott opplevelse som frister til gjentakelse. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du løper noen stor risiko om du gjør et og annet sporsøk på skadet rev, så lenge hjort og rådyr er hovedbeskjeftigelsen og bikkja er "tunet inn" på disse viltartene. Alle drivende hunder vil kunne skifte spor under en los dersom de møter et kryssende spor som lukter sterkere/mer interessant. For at ikke dreveren skal bli for mye preget på rev ville jeg nok som påpekt i innlegget ovenfor vært litt tilbakeholden med å la bikkja snuse på/riste i reven. Kanskje heller ta med en rådyrskank som belønning når revesøket er unnagjort? 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...