Jump to content

GSP500


Think!

Recommended Posts

Virker som Walther SSP er på vei ut, den forsvinner fra tid til annen fra web siden. Å modellen GSP500 er på tur inn, masse filmer fra fabrikken på YouTube om innstillinger, drift og vedlikehold. https://www.youtube.com/@CarlWaltherTV/featured

 

Noen som har erfaring å dele?

 

Har våpenet samme grepsvinkel som gamle GSP?

Kan grepsvinkel justeres som på SSP?

 

Det er vel positivt at baksikte kan skiftes for forskjellige innskytinger.

 

Link to comment
Share on other sites

@Think! Det stemmer at Walther SSP er ute, fabrikken har sluttet produksjonen, men de skulle sette sammen våpen som ble bestilt så lenge som de hadde deler på lager. Jeg vet ikke om de fortsatt har deler til å levere våpen som bestilles. Det er helt stopp for SSP med elektronisk avtrekk, den jeg hadde bestilt var ferdigprodusert i september, men fabrikken bestemte seg da for at den ikke skulle utleveres pga at avtrekket ikke hadde den kvaliteten de ønsker. Jeg hadde ventet på min SSP-e i egendesignede farger nesten 8 måneder da jeg plutselig fikk beskjed om at de ikke ville sende den til Norge så jeg kjøpte en Pardini SP som var eneste pistol som på det tidspunkt var på lager i Norge. Jeg har i ettertid også prøveskutt GSP500 og jeg synes det er et bra våpen som ligner veldig på GSP Expert som jeg skjøt mye med før jeg kjøpte Pardini SP. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg eier ikke noen GSP500 selv, men jeg har skutt litt med en slik.

 

Skurbladet er bortimot vertikalt. Jeg foretrekker en lutning bakover. Forsiktet er også vertikalt. Det kan dreies 120 grader for å få bredere/smalere korn.

Justeringen er med unbrako, så det skal noe tilå huske kneppene.

Forøvrig kan siktet stilles på alle måter.

 

Jeg har ikke prøvd å justere grepsvinkelen. Men hvis det ligner på SSP (har hatt en elektronisk) så roterer det seg om en akse som er feil plassert. Avstanden løpsakse/hånd endrer seg - ikke bra. Men dette tror jeg man finner på alle våpen med justerbart grep.

 

Ellers er våpenet av forrige generasjon. Altså ikke noe epokegjørende nytt. Sleiden ligger utenpå løpet og bunner i høyde med kammeret/løpsakse på samme måte som feks Pardini. Feinwerkbau og Morini har lært av Sako og Hammerli 208, der sleiden bunner mye lenger nede på pistolen. På Sako Triace er dette ‘punktet’ ca 1cm lavere enn løpsaksen.

 

Det største ankepunktet mitt er demontering. Fire(!) skruer for å ta av løpet. Hvor ofte pusser du da? 

 

Det var kanskje litt negativt dette her. På den positive siden så er presisjonen på topp. På serie etter serie sitter skuddene der de skal så jeg tror de har gjort en god jobb med løpet. Likeledes med avtrekket, veldig bra. Og ikke et hikk, klikk eller forkiling selv på et flunkandes nytt våpen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...