Jump to content

Winchester 1901 ladedata


KragM1912

Recommended Posts

Hvis det er en modell 1901 så skal den tåle røyksvakt, men svartkrutt er jo mere gøy. 

 

Har ikke data spesifikt for den modellen, men det må vel finnes noe generelle data for kaliber 10? Jeg hadde nok brukt likt volum svartkrutt og hagl, med filt eller fiberpropp som forladning, det sprenger ikke en 1901 som var forsterket for røyksvakt på ganske moderne trykk.

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (10 minutter siden):

Hvis det er en modell 1901 så skal den tåle røyksvakt, men svartkrutt er jo mere gøy. 

 

Har ikke data spesifikt for den modellen, men det må vel finnes noe generelle data for kaliber 10? Jeg hadde nok brukt likt volum svartkrutt og hagl, med filt eller fiberpropp som forladning, det sprenger ikke en 1901 som var forsterket for røyksvakt på ganske moderne trykk.

Det er kortere hylser enn standar kaliber 10 så det må bli litt annen lading i forhold til standar 10 ga.

sliter litt med å finne bra ladedata så ladde vært kjekt om noen visste. Forstår det slik at jeg har litt spillerom når det gjelder svartkrutt i denne. 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (1 time siden):

Hvis det er en modell 1901 så skal den tåle røyksvakt, men svartkrutt er jo mere gøy. 

 

Har ikke data spesifikt for den modellen, men det må vel finnes noe generelle data for kaliber 10? Jeg hadde nok brukt likt volum svartkrutt og hagl, med filt eller fiberpropp som forladning, det sprenger ikke en 1901 som var forsterket for røyksvakt på ganske moderne trykk.

Vet du hvor man får tak i filt og fiberpropper?

Link to comment
Share on other sites

Dixie gun works selger fiberpropper og annet snacks til kaliber 10, dekkskillinger og nitro cards etc. Tror de sender ut av USA, i alle fall fikk jeg kjøpt en reproduksjon flintlås derfra under pandemien. Mulig det er andre regler for ammunisjonskomponenter, hva vet jeg.

 

Er hylsene så korte at det ikke går med rullekrymp og dekkskilling med standard høyde på ladningen? Hagla er jo fra en tid da stjernekrymp ikke var helt vanlig enda, rullekrymp går med litt kortere hylse for samme ladningsvolum.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (2 timer siden):

Dixie gun works selger fiberpropper og annet snacks til kaliber 10, dekkskillinger og nitro cards etc. Tror de sender ut av USA, i alle fall fikk jeg kjøpt en reproduksjon flintlås derfra under pandemien. Mulig det er andre regler for ammunisjonskomponenter, hva vet jeg.

 

Er hylsene så korte at det ikke går med rullekrymp og dekkskilling med standard høyde på ladningen? Hagla er jo fra en tid da stjernekrymp ikke var helt vanlig enda, rullekrymp går med litt kortere hylse for samme ladningsvolum.

 

 

Takk jeg skal undersøke import litt nøyere😄


Og ja de er lange nok for rullekrymp. De hylsene jeg har er standar moderne kaliber 10 som jeg må korte av, så de er egentlig lange nok for stjernekrymp også men jeg har ikke utstyret for det så det må bli rullekrymp.
 

Link to comment
Share on other sites

Doublè skrev (18 timer siden):

Du kan lade med moderne krutt typer til rundt 5000-7000 psi

Så du trenger å se etter ladedata for 2 7/8' hylser, i linken i mitt forrige innlegg.

 

D

 

Takk, jeg skal se litt nøyere på det. Sant at komponenter er et problem. Men jeg har fått tak i hylser, tennhetter, krutt og hagl så mangler bare resten småtterier😅

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Doublè skrev (På 13.4.2023 den 19.39):

Du kan lade med moderne krutt typer til rundt 5000-7000 psi

Så du trenger å se etter ladedata for 2 7/8' hylser, i linken i mitt forrige innlegg.

 

D

 

hei kunne du hjelpe med finne krutt av nyere krutt typer kan brukes på kongberg våpen 12 kal hagle?

Dette merke Vihtavuori ser ut som et det merke som er lettes å få tak i for meg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...