Jump to content

Lee Presser - Anbefalinger


S.O.N

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud på Ladeutstyr.

Er normalt skeptisk til alt selgere sier. Mitt ladebehov er:

 

Rifle:

223 : Kanskje 600 skudd i året (eller mere)

6.5x55 : Kanskje 300 skudd i året.

9.3x62 : Kanskje 150 Skudd i året.

 

Handvåpen:

38/357 : 4000 skudd i året.

9mm : Kanskje vist prisene fortsetter å stige.

 

Kan jeg ha 1-en presse som fikser dette, eller er det lurest

og gjøre som selgeren sier. Kjøp et system for Rifla som er mere

manuelt, og ta noe annet som er raskere for handvåpen ammo ?

 

Jeg ser kun på utstyr fra Lee og ønsker anbefalinger basert på

dem pressene Lee tilbyr. http://www.leeprecision.com/cgi/catalog/browse.cgi

 

Det skal vere enkelt og oversiktelig og billigt uten 1000 forskjellige komponeneter som flyter rundt og som man 'må ha'. Jeg har ikke

erfaring fra før om lading, så det blir mitt første utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei Dillon 650 til håndvåpen og en 1 stasjons Lee presse til rifle.Syns dette fungerer utmerket.

Syns det er litt greiere å ha ei karusell presse til store mengder håndvåpen ammo.Denne har jeg ladet på ca 1 år.

Bestemte meg nå nylig for å begynne med rifle lading og tenkte at her må jeg holde tunga rett i munnen så da fant jeg ut at ei 1 stasjons presse være tingen for å holde litt kontroll på hva jeg driver med.Og her er det jo ikke snakk om mange 1000 skudd i året.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT men hva er feil med Lee pro 1000? Har en sånn som er 12 år gamel og har ikke hatt noe tull :D Produserer grei pistolammo kjapt og hele pressa koster mindre en kalibersettet til 650 :D Til rifle bruker jeg mest en enstasjonspresse men også litt en Lee loadmaster. Loadmasteren er det stadig tull med :(

Link to comment
Share on other sites

Hvis 1 presse til alt er et stort mål kan jeg ikke tenke meg noe bedre valg enn Lee Turret. Den er mer enn stor og stiv nok til å lade rifle, og langt greiere å lade pistol på enn en 1-stasjoner. Den første tiden bør du bruke den som en 1-stasjoner til alt, all automatikk fjerner fokus fra selve ladeprosessen, men siden du bare behandler 1 hylse av gangen er den langt enklere å bruke enn en progressiv presse.

Link to comment
Share on other sites

Det får bære eller briste, men nå har jeg bestilt en 1-stasjon presse til

Rifle patronene fra Lee. Om dette var lurt eller ikke vet jeg ikke.

 

Har vel fått et inntrykk av at slike Hel/halv progresive presser egner seg helst for store volumer.

 

Men jeg er enig i det som sies ovenfor. man kan omtrent kjøpe 2 hele presser for samme pris som et die sett og kruttmål til en Dillon.

 

Ett eller annet er det som gjør den store prisforskjellen, men om det ligger i bruken eller kvaliteten vet jeg ikke. Time will show.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en, og er veldig fornøyd. Du kan bruke den som enkeltstasjon (sizing av grove hylser bruker du naturligvis o-pressa til), manuelt indeksert eller automatisk indeksert. Lader stort sett pistol/revolverpatroner i den, og vurderer å begynne å lade trenings/plinkeammunisjon til 300 Whisper også - da med smørefri halspressingsdie (Collet). Til prisen er det ingen verdens ting å vurdere, synes jeg. Både www.hjemmelading.no og www.interarms.no har disse til gode priser.

Link to comment
Share on other sites

Til det vil den funke glimrende (den tar lange patroner), også selv om du helpresser (men det gjør du vel ikke hver gang?). Jeg ville halspresset med ei Redding- eller Lee-die - så slipper du å smøre i det hele tatt. Skal du bruke Redding må du passe på å få en bøssing av titannitrid for å slippe å smøre. Med Lee Collet Die slipper du å smøre uansett (og nå får jeg vel snart trusler om juling om jeg ikke slutter å promotere den).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...