Jump to content

Weihrauch 97K Black Line


hewi

Recommended Posts

Gikk meg på en "smell" her før påske og kjøpte et Weihrauch 97 Black Line. Jeg vokste opp med en HW35 og vet at disse våpnene er knall som treningsvåpen. I disse dager med dårlig tilgang på komponenter til grovkaliber, samt en prisgalopp på det meste av ammunisjon, så er et luftgevær helt gull når man har fri tilgang på 15mtr bane. Salongen blir selvfølgelig brukt mye til trening her, men hyttenaboer likte dårlig smellet fra 22lr😁 Da er et luftvåpen mere egnet, samt billigere.

 

Noen som har denne fjærbørsa og kan anbefale kuler/kulevekt? Ser H&N går igjen som førstevalg, men ble litt usikker på dette med kulevekt. Feks at man kanskje bør styre unna de tyngste kulene i fjærvåpen? Er det noe hold i dette? Hva er evt en fornuftig vekt for 15mtr-skyting? Hva er ei god kule til 30-50 mtr hold for morroskyting på selvanvisere? (ja vet at PCP er mer egna til dette, men det blir for mye styr med luftfylling/dykkerflasker og tjo og hei. det gidder jeg ikke)

 

Har søkt litt rundt, men funnet lite konkret her inne. Noen tråder med linker som ikke funker lenger osv. Om noen har tips tar jeg gjerne imot :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da er nyanskaffelsen prøveskutt. Knall ergonomi og nydelig finish på alt av stål, men avtrekket.....Nå har jeg hatt en HW30 i barne- og ungdomsåra og avtrekket på den var helt superb.

 

Etter å ha tråla en million youtube-videoer før jeg kjøpte 97`en og hørt hvor fantastiske avtrekk det er på disse "right out of the box" som det heter på nynorsk......ja....

Ikke blitt så skuffa på mange år jeg. Ikke 2 stegs-avtrekk jeg har fått vertfall....Når jeg telte de forskjellige "stegene", så kom jeg til at dette må være et 5-stegsavtrekk, ja av og til så var det opp i 6 "steg" før det sa "Twang!".🤣

 

Makan til kryp og knirk har jeg ikke vært borti siden jeg kjøpte min første BRNO mod 2. Helt jævlig😆 Trur arbeideren som sitter og kvalitets-sikrer avtrekkene på Weihrauch-fabrikken, må ha hatt en skikkelig blåmandag når denne rifla gikk gjennom siste inspeksjon. Tipper han har vært på ei fyllekule heeele helga forut🤪🍺

 

Så her er det bare å finne fram hammer og dor å få tatt fra hverandre "5 til 6 stegs-avtrekket" og få polert opp alle delene. Burde vel egentlig klaget, men da må jeg vel sende inn børsa og få den tilbake om 3/4-dels år...Det er uaktuelt, dessuten liker jeg å pusle med ting for å få ting bedre :)

 

Ellers så var børsa som sagt helt fantastisk. Gikk som ei stråle på 15-metersbanen i kjelleren til skytterlaget, spesielt etter at jeg fant ut hvilket "knirk-steg" som var det siste før skuddet gikk😁

 

Mulig jeg tar en liten hjemme-tuning av innmaten også, men skal først knalle gjennom en god del hundre skudd for å se om ting går seg til/ stabiliserer seg. Merket at børsa vred seg ganske mye i rekylen, men regner med den vil roe seg når alt har "slitt seg til". Om ikke så blir det tuning. 

 

Er, på tross av skuffelsen over avtrekket, utrolig nøgd med børsa og at jeg endelig har ei skikkelig luftrifle i hus igjen! Det er jo kjempemorro, selv om det ikke smeller som en grovkaliber. Har dessuten mulighet til å skyte på 10-mtr i egen kjeller og utendørs på hytta, så blir veldig enkelt, ikke minst billig, å få mengdetrening nå. 

 

😃

Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (På 15.4.2023 den 21.17):

Trur arbeideren som sitter og kvalitets-sikrer avtrekkene på Weihrauch-fabrikken, må ha hatt en skikkelig blåmandag når denne rifla gikk gjennom siste inspeksjon.

 

Kjøpte selv et Weihrauch HW97 luftgevær med blå laminatstokk for et par-tre år siden, men ble så skuffet over avtrekket at rifla har blitt stående ubrukt. Så dette gjelder ikke bare din 97. Jeg har hatt superbillige Ruger 10/22'er med bedre avtrekk rett ut av eska en på dette luftgeværet. Helt håpløst...

Link to comment
Share on other sites

Ja det var skuffende, men ser ut som økonomene har tatt styringa hos Weihrauch også. Alt handler jo om kostnad og tid er penger, vettu. 

Heldigvis er det god byggekvalitet på alle deler og avtrekket er enkelt å fikse selv, om man er litt hendt og liker å fikle med ting.

 

Jeg demonterte hele avtrekket her om dagen og det viste seg at det var en del grader og grove kanter her og der pluss rikelig med klissete grease. Fjernet og tørket alle deler for sticky grease og pussa lett over alle deler som går i inngrep med hverandre. Brukte først en fiiin brynestein, typ 3000 korning, deretter dro jeg lett over med smergel/våtpussepapir med litt olje på til slutt. Monterte alt sammen igjen og tok noen runder med justering av inngreps- og avtrekksvekt-skruene, til jeg var fornøyd. Ble helt knall.

 

Den største kilden til kryp og knirk var faktisk undersiden av nedre sear, som avtrekker er i kontakt med/glir mot. Denne var veldig grov og hadde noen dype furer. Pussa ekstra mye der og polerte speilblankt etterpå. For å komme til nedre sear, holder det å skru ut justeringsskruen til avtrekksvekt, samt banke ut 2 pinner; en som holder avtrekket og en som holder på plass sear, så tar du det lett ut av avtrekkshuset. :)

Edited by hewi
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

hewi skrev (7 timer siden):

Jeg demonterte hele avtrekket her om dagen og det viste seg at det var en del grader og grove kanter her og der pluss rikelig med klissete grease.

 

Takker for tips og instruksjoner! Jeg får vel bare ta meg selv i nakken og gjøre det samme som du har gjort. Sånn at jeg kan bruke saken😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...