Jump to content

Flintlåspistol


SimenM

Recommended Posts

Hmm.

 

Den har Miquelet lås, med et par

 snodige detaljer som tilsynelatende ikke har noen funksjon. Noe relativt pent håndtverk, og noe som ikke er like fagmessig utført.

 

Jeg kan ta feil, men her er min vurdering:

 

Kombinasjonen av sirlige utskjæringer og grovt slurvete tilpasning av låsen til treverket, med grov "etnisk" pynt filt inn i låsen, får meg til å mistenke at den helt eller delvis er nyere enn den gir seg ut for og er laget for turistmarkedet. Typisk slikt som selges i torgboder i nordafrikanske land, eller ble solgt er kanskje riktigere å si. Turisme er ikke noe nytt fenomen, og forfalskede antikviteter lignende denne har blitt solgt til turister og sjøfolk i over hundre år. 

 

Kanskje er store deler av den ekte antikviteter, kanskje er den en sammensetning av deler fra flere ulike våpen. Eller kanskje er alt kopiert mer eller mindre nøyaktig, fra ulike våpen, og satt sammen. Kan være 150 år gammel, kan være laget i fjor. Kan være laget trygg å skyte med, men sannsynligvis ikke.

 

Hvis det mangler fenghull, eller fenghullet ender blindt, så er det definitivt en replika laget som pyntegjenstand. Hvis pipa ikke er i nærheten av tett i kammerenden der den møter svansskruen, bortsett fra fenghull da, så er det nok også en forfalskning. Hvis den derimot er laget slik at man teknisk sett kan få til å skyte med den, så kan den være mer eller mindre ekte men reell alder er vanskelig å anslå. Der var nok en glidende overgang mellom produksjon for bruk og produksjon for turistmarkedet, sånn midt på 1800-tallet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...