Jump to content

Sako - Weaver / QRW


sako75

Recommended Posts

Er det noen her som har fått frest weaverspor direkte i ei Sako låskasse? Er  det mulig i det hele tatt? Har ei Sako Handy i 30-06 jeg ville hatt noe annet enn optilock på da man ikke lenger får tak i extra low montasjeringer. Leupold er heller ikke å oppdrive. Har Sako lav ringmontasje, men det er høyt med 1,5-6x42 eller 1-5x24 som jeg har som alternativ. Anyone? Gjerne med bilder. 

 

Link to comment
Share on other sites

Sakomontasjen som Sør-jeger viser, bygger i underkant av 3,5 mm. Denne ble kun lagd for kikkerter med 25,5 og 26 mm mellomrør. Her ser du denne med Leupold FX 2,5

image.png.cb8b31b482da52b3f37d3ef0cffe3b1e.png

Som du ser av neste bilde, er klaringen mellom hevarmen og okulæret rundt 1 mm med denne kikkerten. Med litt forsiktig filing på montasjen er det mulig å få plass til Leupold VX 1.5-5  Disse montasjene kan vanligvis kjøpes nye og brukte på eBay.

 

Kikkertene du referer til har vel imidlertid 30 mm mellomrør. Det enkleste til disse kikkertene er vel å kjøpe extra lave Optilock ringer brukt om du ikke klarer å få tak i de nye. Du kan også frese ned basene til Optiloc. Jeg har frest ned 3 mm på en montasje jeg hadde, men jeg har lest om de som har frest ned opp mot det dobbelte. 

 

Det ligger en link på Robsoft som viser mesteparten av det som er tilgjengelig av montasjer til Sako  https://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=135756 

 

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...