Jump to content

Hvor mye grøvre pipe før man merker forskjell


The Modern Day Hunter

Recommended Posts

Har egentlig bestilt ei pipe med medium palma profil til ei 6,5mm rifle, men da en kunde trakk seg fra prosjektet sitt har han nå ei m24 profil fiks ferdig med noe rabatt om jeg vil ha den i stedet. Spørsmålet er vel om jeg vil ha den eller ikke ;). Har allerede økt pipe profilen fra std jakt pipe på rifla til medium palma for å kunne skyte litt mer før man får mirage. Forskjellen på ei jaktpipe og palma er jo veldig stor, men merker man egentlig noe forskjell på medium palma og m24?. Innbiller meg m24 blir helvetes tung og kan ikke skjønne at man merker så mye forskjell når man først snakker om så tykke piper. 

 

Hva tenker godfolket.

Link to comment
Share on other sites

Litt flåsete svar fra meg, men ja, det er godt merkbar forskjell - både positivt og negativt. Hva en velger avhenger av bruken. Hoved-jaktrifla mi har "blyantpipe" med dype fluter i. Ei av konkurranseriflene har "full bull" 32mm sylinder, og flere andre er 29.5mm sylinder. Palma-lignende profiler er mer typisk for tradisjonell 3.posisjons, DFS eller NSF-skyting, her blir MTU og M24 og sånt for tungt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Palma-lignende profiler er mer typisk for tradisjonell 3.posisjons, DFS eller NSF-skyting,

Gud forby, men saueren skal pensjoneres. Bruksområdet blir hovedsakelig baneskyting, med noen få utflukter i jaktsammenheng. Da er det naturligvis snakk om posteringsjakt, må jeg bære rifla i hendene har jeg ei anna rifla til formålet. Tenker medium blir passe, men driter man helt på draget så får man kjøpe slankere profil senere. 

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Kan ikke pipa dreies ned?

Naturligvis, men pipa er allerede lakkert. Skal jeg få den i annen dimensjon skulle han gjøre det gratis, men jeg måtte betale for ny cerakote. Hadde jeg hatt det travelt hadde jeg gjort det, men når jeg ikke har det travelt og pipa uansett kommer i februar så er det ikke sååå nøye. :) 

Link to comment
Share on other sites

The Modern Day Hunter skrev (37 minutter siden):

Gud forby,

Virker som han har satt det bort til POD, med stort hell...

 

 

The Modern Day Hunter skrev (37 minutter siden):

men saueren skal pensjoneres. Bruksområdet blir hovedsakelig baneskyting, med noen få utflukter i jaktsammenheng. Da er det naturligvis snakk om posteringsjakt, må jeg bære rifla i hendene har jeg ei anna rifla til formålet. Tenker medium blir passe, men driter man helt på draget så får man kjøpe slankere profil senere. 

Piper blir fort utslitt, så neste kan planlegges med en gang ;) Jeg bestiller gjerne ny i (veldig) god tid, og har som regel minst 2-3 piper til hvert våpen, som er "gode". Har de forskjellig profil, så kan man bruke den ene til det ene, og den andre til det andre - og man finner ut hva som passer hvor.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...