Jump to content

Dimensjoner pistolgrepsavslutning


erikraude

Recommended Posts

Jeg driver i ledige stunder og spikker litt på en planke som er i ferd med å bli et skjefte til en krag. Særlig fort går det ikke, men det er da litt fremdrift. Stadig dukker det opp nye problemstillinger jeg må finne ut av, så det er rikelig med læring.

Gjeldende utfordring er pistolgrepsavslutninga. Jeg hadde tenkt å bruke en skive bøffelhorn, men de bitene jeg har fått tak i er ikke så store, så jeg er usikker på om de kan brukes.

Dette henger selvsagt sammen med dimensjonene på grepet. Jeg har nokså store hender, og hadde sett fram til et grep der jeg faktisk fikk plass til hele hånda, og der ytterste ledd på pekefingeren treffer avtrekkeren, og ikke langt inn på midterste, sånn det som oftest er. De elementene kan jo løses selv med et slankt grep, men jeg tenkte at det var naturlig med et tjukkere grep også. Og da med en større pistolgrepsavslutning.

Siden jeg bare blir sånn passe mye klokere inni mitt eget hode tenkte jeg å spørre dere. Hva tenker dere om dimensjoner på grepsavslutninga, og hva er riktig forhold mellom høyde og bredde, altså hvor ovalt bør et grep være? Bør tverrsnittet være ganske nært sirkelrundt, eller kan det være mye lengre enn det er bredt?  Bøffelhornbiten jeg har er nemlig ikke breiere enn en beretta-pistolgrepsavslutning jeg har, men ganske mye lengre, så jeg kunne fått en del større omkrets ved å gjøre den mer oval.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg på ingen måte noen ekspert på området, men noen stokker har jeg da laget opp igjennom. 

Under tiden da jeg laget stokker av tre, så likte jeg godt å laget grepet etter egen hånd. Altså pusse litt, teste, pusse litt mer etc. Så fikk nesten grepsavslutningen få de dimmensjonene det fikk.

 

Når det kommer til faktiske dimmensjoner, så tenker jeg at det bør harmonere med resten av stokken. Er det en slank og nett stokk, bør pistolgrepet også være det. Personlig liker jeg litt større grep, med palmswell. Hvilket gjør at stokken også blir litt kraftigere.

 

Jeg kan jo komme med noen eksempler, så har du kanskje litt å gå utifra.

 

På stokken til Fortner, ville jeg ha et ganske så rett grep. 
image.png.80a735f605df7e1dc83f2d148dcea522.png

 

Her gikk jeg for sirkulær avslutning, Ø46, som ble kappet litt i.

image.png.b018758c8a3c5690df73b77389b1a0df.png

 

På en Trumpf drilling var det oval avslutning.

image.png.f689e504f9b48f0fbea49f7fadc7e3b6.png

image.png.3000e4d7f26b99e81bf9d0bc478582ee.png

 

54x34mm.

 

På en stokk til Blaser D99, som jeg holder på med nå. Er det tiltenkt oval avslutning. 51x36mm.

image.png.829f1add781d4e8ba776007b2bcd5892.png

image.png.7517a926d32ee764d46485a18bb59678.png

 

Jeg har 3D printer, så er sånn sett i den heldige situasjonen av jeg kan teste forskjellige design først, før jeg begynner med produksjon. 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...