Jump to content

45-70 ladedata til 405 grains kuler fra blykula


Elpasodelloco

Recommended Posts

Står makstrykk på 2200 bar i manualen til børsa? 

Jeg har en Pedersoli 1886 som jeg lader med 50gr N133 bak ei Lee 405gr kule. Landrø har N133 på lager

 

Med 26 tommers løp får jeg ca 580ms.

Men jeg lader til maks trykk på 40000PSI (2760 bar).

Link to comment
Share on other sites

Grattis til snerten børse/kaliber. 

 

Ser den modellen har 22" løp (som min egen Marlin) og veier ca 3,5kg - så kanskje en tanke å holde ladningene med 405 grs kuler rel snille... ihvertfall til å begynne med. 

 

Dum ide å forsøke gjøre 45/70 om til en .458Win.mag. 

 

Kjøpeammo med 405 grain Rem kuler har V/0 på ca 1300 fps ( 1100 i en Guide Gun) - dette kan virke som pysete, men nære orginal-ladningene dette, og for 100 000 tals bøfler var dette alvor selv om det ofte skøts på lange avstander. 

Man vil selvsagt som hjemmelader likevel ha litt mere fart/punch - om jakt også er på programmet - selv kjenner meg komfortabel med og lader mine 350-405 grs (både bly og mantlede) med hastigheter +/- 500 m/s (1650-1700fps) 

 

300 grs HP blir ladet med N-120 til 600+ms , ellers lades øvrige med vv N-140...mest kanskje for at dette er et meget anvendbart krutt som også lades i flere andre patroner/kaliber.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...