Jump to content

Pipeprofiler


Curious

Pipeprofiler hva stemmer og hva gjør ikke?  

18 members have voted

  1. 1. Tykke piper (heavy palma, m24) har ikke treffpunkts forandring når man skyter uten demper, fordi pipa er så stiv at den harmonien i pipa ikke endres

    • Sant
      1
    • Usant
      9
    • Tja
      9
  2. 2. Tykke piper kan ikke gjenges med "vanlige" jakt jenger 14x1, men må ha 15+ eks 18x1

    • Sant
      1
    • Usant
      17
    • Tja
      1
  3. 3. Tykke piper har ingen fordel over vanlige jaktprofiler om man ikke spesifikt ønsker tyngre rifler og prøver å unngå mirasje under øvelsen.

    • Sant
      6
    • Usant
      10
    • Tja
      3


Recommended Posts

3 hours ago, 1983 said:

Det eneste som er nesten sikkert er vel at piper er forskjellige individer

Jeg tror nok skytteren bak utgjør en ekstremt mye større forskjell enn pipene som man kaller «forskjellige individer».

Det viser seg at i kvalitetssegmentet av piper så er forskjellen heller lik null.

Link to comment
Share on other sites

Skytteren er nok den største variabelen, der kan nok ingen nekte. 0.5moapresisjon, naturkrefter også legger du et stdavvik på hver side, så har du vel ca hva pipa egentlig presterer. Jeg har aldri drevet med BR, eller ‘skikkelig’ langhold, men jeg har skutt ut noen piper.

Noen piper går grisegodt uansett hva du pakker i dem av ammo, andre går godt med noe, men ikke like godt med noe annet. Noen varer lengre enn andre. Hva er variabelen da?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, 1983 said:

Hva er variabelen da?

Ja! Hva er egentlig variabelen? Det er jo det spørsmålet jeg gav et svar på😉. Alle «påstander» som kommer fra «skyttere» er jo stort sett basert på 3 skudds grupper, av og til 5, og deretter aldri repetert.  Det er med andre ord et statistisk grunnlag lik null. Du kan jo gjøre matten selv….

Link to comment
Share on other sites

Hva med utvendig fasong? Har noen laget firkantede eller trekantede piper? Det er jo sikkert noe upraktisk, men vil jo forandre svingningene.. om det har noe å si for presisjon aner jeg ikke. Hadde vært artig å lage en H-bjelke-profil å filmet løpet i sakte film. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...