Jump to content

GRS Fenris stokk


Bergara-Man

Recommended Posts

Jeg fikk kjøpt en GRS Fenris, og har fått sett litt nærmere på denne.

 

Denne er til en Weatherby Weatherguard (Vanguard S2), eller Howa 1500 SA.

 

image.png.d4fb399015842ea67a5fcb408edeaf6b.png

 

Jeg trodde først det var noen innstøpte metallhylser som søylebedding, men etter at jeg kontaktet GRS på e-post (en kar svarte på Engelsk), så fikk jeg denne forklaringen :

 

- På Fenris og Berserk er det innstøpt spesielle blokker i hard glassfiberforsterket kompositt der boltene går. På Bifrost er hele midtre delen av kolben i denne harde glassfiber-kompositt blandingen. Så Bifrost er stivere og sterkere.

 

image.png.8ce238ff883a3b0fddc88044a3b6f0bb.png

 

Det eneste jeg måtte tilpasse var der den bolt-utløser-armen sitter på Weatherby'en, det var et skråskjært parti der, men det måtte forlenges omtrent 5-6mm lengre bakover, fordi den bolt-utløser-armen ble klemt fast så den kunne ikke klemmes ned. Jeg brukte en skarp kniv og avsluttet med en fil for å få det jevnt. Det var bare et par millimeter som skulle til for at denne utløseren skulle ligge fritt og gå lett. Passformen var veldig tett, så det måtte til litt fikling og lirking før kassa datt på plass.

 

image.png.4ae430e564f00198dc57edc4dde0e61e.png

 

image.png.98ce2a534e697416221b615445c41184.png

 

 

image.png.c3552021b484623dda2361ffc10e23f5.png

 

Det er mulig jeg bytter ut det underbeslaget etter hvert med et i metall for AICS magasiner, vi får se.

 

Lurte litt på denne i aluminium:

 

https://riflemags.co.uk/wr-aics-drop-in-bottom-metal-dbm-for-howa-1500-weatherby-vanguard-short-action/

 

wr-howa-1500-weatharby-vangaurd-short-ac

http://www.aihpa.com/WR_Manual-Floorplate_Howa.pdf

 

Ikke fått testet noe presisjon ennå, monterte stokken i dag. Monterte også 1" Limbsaver kolbekappe, fordi jeg trenger omtrent 38cm "length of pull", er langarmet som f.... Maks lengde er ca. 36,5 cm med standard kolbekappe på Fenris. Picatinny rail fra Talley (PS0252150) og kikkerten er en Hawke Sidewinder 4-16x50 mil-dot. Warne 30mm stål-ringer Maxima 214M.

 

image.png.6c8a27dcf537653214c3f5485d556a90.png

 

Edited by Bergara-Man
tillegg+waters rifleman underbeslag info
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Det som gjenstår er å dra til boltene (Torx T30) med riktig moment. GRS oppgir at boltene skal dras til med 5 Nm. Jeg har ingen momentnøkkel, men kommer til å kjøpe en som er egnet til slike små skruer som dette, med 1/4" firkantfeste og skralle-funksjon (høyre + venstre). Kanskje denne, justerbar fra 3 - 15 Nm :

 

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fcdn-5ce26d84f911c80f50817478.closte.com%2Fwp-content%2Fuploads%2Fcatalog%2Fproduct%2Fmomentovyklucproxxonmicroclickmc1514315nm.jpg&f=1&nofb=1&ipt=85a4494ca4c12c78e7e5365adc044c9ea0fb36ab7d162f02a93ff430565878ea&ipo=images

 

https://www.elektroimportoren.no/momentnoekkel-microclick-mc15-3-15nm-proxxon/8805129/Product.html

 

image.png.9976696ad01b4121cad88ee3c43e5a68.png

Edited by Bergara-Man
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg opplever noe litt merkelig med den GRS stokken. Når jeg hviler kinnet mot den justerbare kolbeforhøyeren/kinnstøtten  og skyter, så er det et eller annet som smeller noe høyt og ubehagelig som overføres via "bone-conduction" (av mangel på et bedre ord på Norsk) gjennom stokken/kolbeførhøyeren og via kinnet/beinet i skallen og rett til inner-øret. Det er en slags resonans-smell som blir for sterk. Jeg har sjekket at det ikke er hørselvernet som ligger inntil i direkte kontakt med kolbeforhøyeren, så det er ikke det som er problemet.

 

Smellet kan sammenliknes med at noen slår litt hardt på utsiden av hørselvern-klokka med en hard trepinne. Jeg har ikke fått testet noe mer på hva det kan være som gir en slik stikkende lei resonans-smell i kolben. Når jeg løfter kinnet vekk fra kolbeforhøyeren så jeg ikke er i kontakt med denne, så blir den stikkende harde smellen helt borte. Men jeg fikk ikke testet så godt på dette, så jeg vet ikke om jeg lyden kommer med helt direkte kontakt eller om det holder at jeg er veldig nær. Jeg må teste akkurat det litt bedre.

 

Nå skal det legges til at jeg har ganske mye tinnitus og i tillegg overfølsom hørsel, så jeg sliter generelt med alt som smeller litt høyt.

 

Selve munnings-smellen med lyddemperen er ikke noe problem. Jeg bruker både propper og Peltor Bulls Eye III, så det er bra demping der.

 

Jeg har lurt på om det kan være den trykknappen som slår i det hullet den ligger i når rekylen kommer, det er jo litt klaring mellom metall-trykknappen og den harde polymer/glassfiberen i stokken der. Og den metallknappen sitter jo på den aluminiums-stanga som sitter oppi kinnstøtten, i den harde plasten på denne.

 

Jeg vet ikke om det er andre som opplever det samme på GRS eller andre merker kolber med justerbar kolbeforhøyer/kinnstøtte.

 

Jeg har demontert en haug med deler og skal prøve uten de, for å se om det blir noe bedre. Men nå har det vært dritt vær noen dager, så det får vente med test til utpå her en dag det passer....

 

 

GRS Fenris kolbekappe justering fjærbelastet låseknapp.jpg

 

image.png.2618767b64aee7b003d7a8db3e9e1927.png

Edited by Bergara-Man
liten endring
Link to comment
Share on other sites

Ein kjapp ide for å få meir behaglig det kinnstykke,  og kanskje  gjer slik at du unngår denne smellen du opplever kan vere å tape/lime på 3mm neoprene plate på kinnstykke.

Er ikkje kinnstykke litt "slarkete"? Kanskje  det kan gjere at det får bevege sej litt før det plutselig  tar opp slarken for så å "smelle" inn i kinne ditt vil lage denne "smellen" som du opplever.

 

Edited by Terje338
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg skal teste litt med å legge på noe skumgummi eller liknende oppå kinnstykket, så vil jeg tro det kan bli borte. Jeg skal gjøre en enkel test med bare skumgummimatte, så får jeg  se om det blir borte.

 

Det er nok den trykknappen som lager litt ekstra lyd tror jeg, men vi får se hva jeg finner ut.

 

Jeg har hatt problemer med liknende på andre rifler jeg har og har hatt, men der var det hørselvern-klokka som lå nedpå kinnstykket/kolben. Og det løste jeg med skumgummimatte rundt hele bak-kolben og trakk en gråsvart strømpe over som holdt alt tett på plass. Enkel og rimelig løsning.

 

Slik ble det på Bergara HMR'en, dro en stram strømpe over en tynn skumgummimatte. Skumgummimatta viklet jeg først rundt med tynn fiske-sene, som jeg knøt fast, litt jalla, men fungerer for meg. Så slipper jeg den smellen fra hørselvern-klokka som slår borti ved rekyl. Veldig behagelig å få dempet resonanslyder og smell via kolben.

 

image.png.ecbf8fcd70b9dde36aba4524ad1a9c5a.png

 

Ellers passer GRS-kolben perfekt for meg rent ergonomisk, veldig bra.

Edited by Bergara-Man
bilde
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...